Quinteq Energy

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Innovatie
    • Smart Energy Systems

Met de opkomst van verschillende batterijen voor de energietransitie, ontwikkelt QuinteQ Energy een heel bijzondere. Een vliegwiel dat kinetische energie opslaat en levert. Dankzij de subsidie van Smart Energy Systems konden zij hun prototype testen bij Rhenus Logistics in de Waalhaven.  

High-end technologie van Boeing 

“We werken met een high-end technologie, die oorspronkelijk is ontwikkeld door Boeing en nu door QuinteQ Energy naar Nederland is gehaald en wordt doorontwikkeld voor de commerciële markt”, vertelt business development manager Timo Pauel. Hoe het werkt? Pauel legt uit: “We laten een vliegwiel steeds sneller draaien door elektriciteit te sturen naar onze motor-generator. Zo slaan we elektrische energie op in beweging. Hoe meer stroom je wilt opslaan, hoe harder je het vliegwiel moet laten draaien.

Doordat we het vliegwiel in vacuüm hebben geplaatst, heeft het geen last van luchtweerstand en kan het vrijwel oneindig blijven draaien. Wanneer je het vliegwiel afremt, levert het weer de energie die je nodig hebt. Net als een generator.” Wat het systeem uniek maakt, is dat het een klein en compact vliegwiel is, wat belangrijk is op de havenkades of bouwplaatsen, waar de ruimte beperkt is.  

Peak shaven in de haven- en bouwsector  

“Ons systeem is specifiek bedoeld voor korte vermogenspieken. Bijvoorbeeld voor haven- of bouwkranen, die bij het hijsen in een korte tijd heel veel vermogen en kracht moeten leveren”, gaat Pauel verder. “Deze kranen zijn de grootste vermogensvragers van een terminal of bouwplaats, waar de hele infrastructuur op is aangepast. Door ons vliegwiel toe te voegen aan deze infrastructuur en kracht te laten leveren op het moment dat de kraan moet hijsen, kun je zo’n tweederde van je gevraagde vermogen op deze manier leveren in plaats van via piekbelasting op het net. Peak shaven noemen we dat. Dit is ontzettend handig bij de vermogensproblemen waar veel bedrijven mee kampen, zoals netcongestie.” 

Samenwerking in de Waalhaven 

QuinteQ Energy werkt in Rotterdam samen met Rhenus Logistics. Rhenus heeft twee terminals, waarvan één in de Waalhaven. “Rhenus wilde op verschillende onderdelen gaan verduurzamen, waaronder het elektrificeren van hun activititeiten. Ze wisten alleen nog niet hoeveel vermogen zij hiervoor moesten vrijspelen op hun netaansluiting. Wij wilden graag ons vliegwiel plaatsen om praktijkervaring op te doen en te zien wat we moeten verbeteren. Dankzij de subsidie van SES konden we deze samenwerking mogelijk maken.”  

Opschalen 

De test bij Rhenus Logistics blijkt een succes. “We hebben nu een prototype van 100kW neergezet”, zegt Pauel. “Als we ons vliegwiel op volledige schaal gaan plaatsen, in het geval van Rhenus is dat voor 400kW, dan is dat wel een groter project.” Pauel verwacht het product in 2025 gereed te hebben. Met QuintQ Energy kijkt hij nu ook naar andere terminal operators die door de drukte op het energienet problemen ervaren en geholpen kunnen worden door peak shaving. “En dat doen we niet alleen nationaal, maar ook internationaal”, besluit Pauel trots.  

Deel deze pagina