Recht Voor Z’n Raap: If Denim
If Denim is een duurzaam Rotterdams denim merk, opgezet door Yanto Drogt en Sharifah Isa. Ze ontmoetten elkaar in de denimwereld en besloten om met hun eigen merk een positieve impact te maken in de mode-industrie.

Hoe is If Denim begonnen?
‘Vanaf mijn 16e ben ik al verliefd op jeans, denim stroomt als het ware door mijn aderen.’ aldus Yanto. ‘Na een eerdere onderneming met denim besloten mijn vrouw Sharifah en ik om samen een nieuw avontuur aan te gaan. We wilden sowieso ‘iets’ gaan doen met jeans. Door onze voorliefde voor denim realiseerden wij ons ook wat de foot print is van de productie. Dat hebben we gecombineerd met onze liefde voor jeans. Jeans is een van de meest (misschien wel het meest) gedragen items in Nederland binnen de mode industrie. Maar het is ook een enorm vervuilend proces voor het milieu. Vanuit die gedachte ontstond If Denim: een denimmerk dat oude jeans upcycled (creatief hergebruikt red.) en een nieuw leven geeft. De naam If Denim is afgeleid van de naam van mijn vrouw (en partner) Sharifah.’
Wat maakt If Denim anders dan andere denimmerken?
‘Met If Denim maken we van gebruikte jeans, die we krijgen via familie, vrienden en kennissen, nieuwe jeans of denim producten. Daarnaast hebben we een aantal bedrijven die jeans aan ons leveren. Vervolgens upcyclen we deze producten: in de denim industrie worden oude jeans naar een sorteerbedrijf verstuurd. Daar worden ze gesorteerd op klasse en kwaliteit, om vervolgens weer verdeeld te worden in de keten. Zo eindigt een deel bijvoorbeeld in Afrika. Maar ondanks alle goede bedoelingen belanden daar ook veel jeans simpelweg op de grote hoop en wordt er niet gerecycled. Hierdoor komt het grotendeels niet op de goede plek terecht, daar willen wij verandering in brengen: ons doel is om 100% van gebruikte jeans te hergebruiken.’
Hoe pakken jullie dit aan?
‘Met name binnen de mode industrie zie je trends razendsnel veranderen. Natuurlijk komen trends op den duur weer terug, maar het stimuleert de wegwerp cultuur. Daar willen we vanaf door een duurzaam, lokaal geproduceerd én uniek item aan te bieden. Met If Denim houden we niet vast aan trends, maar focussen op klassieke, one-of-a-kind items. We maken bijvoorbeeld kimono’s (met patch work), en crop-top jassen, maar ook bekleding en kussens. We laten inspireren onze ontwerpen vooral op klassieke looks uit het verleden.’ Sharifah: ‘We geven een kledingstuk een compleet uniek, nieuw leven.’ Yanto voegt toe: ‘Daarnaast proberen we het straatbeeld positief te veranderen!’
‘Wij willen de impact van het productieproces verkleinen én waarde toevoegen door jeans een tweede leven te geven’
Wat is jullie grootste uitdaging?
‘We zitten met ons kantoor boven de Lijnbaan. Vanuit deze positie worden we vrijwel dagelijks geconfronteerd met ‘verticalen’: grote fast-fashion ketens. Je ziet nog steeds talloze mensen rondlopen met tassen van deze ketens. Het laat zien dat er nog steeds sprake is van enorme overconsumptie. Terwijl er echt (Rotterdamse) bedrijven zijn met geweldige duurzame en kwalitatief hoogwaardige alternatieven. Door upcyclen van kleding is wat ons betreft nog veel te onderbelicht. We hopen dat we samen met Gemeente Rotterdam en lokale maatschappelijk betrokken organisaties dit idee nog meer onder de aandacht te brengen. De grootste uitdaging is momenteel overbrengen van onze (duurzame) boodschap: Wij willen de impact van het productieproces verkleinen én waarde toevoegen door jeans een tweede leven te geven. Daarmee dragen we bij aan een betere toekomst en heb je ook nog eens een uniek item!’
Wat is jullie toekomstwens?
‘Natuurlijk hopen we op meer samenwerkingen met bedrijven en een fysieke winkel. We hebben binnenkort een gesprek met een groot jeans bedrijf om jeanstapijten van gebruikte denim te maken voor hun winkels. Dit soort initiatieven maakt ons enorm enthousiast en het biedt extra kansen. We zijn momenteel afhankelijk van onze online shop een een select aantal fysieke winkels. Retail is voor een ons initiatief een behoorlijke uitdaging: de marges zijn heel klein en ons proces is erg arbeidsintensief. Om het rendabel te maken zouden we alles onder één dak te hebben.
We hopen dat we na deze pop-up fase met Voor Goed een fysieke winkel kunnen open, wellicht op dezelfde locatie. Hier willen we het liefst een complete “upcycle denim expirerende” creëren. Een plek waar mensen naar binnen kunnen n lopen en zien wat wij doen met de jeans. Ook kunnen mensen hier zich laten inspireren en bepalen wat er gebeurt met hun oude jeans. Voor nu willen we vooral een fanbase creëren. Door onze zichtbaarheid te vergroten kunnen we mooiere samenwerkingen aangaan en onze missie uitdragen: wij geven jeans een nieuw leven.’