Recht voor z’n raap: Marijn Hoogstraten van seeRotterdam

  • Inhoudstype:
    • Verhaal
  • Thema’s:
    • Cultuur
    • Horeca
Marijn Hoogstraten tijdens een tour. Foto: Tino van den Berg

Marijn Hoogstraten van seeRotterdam geeft met zijn onderneming fietstours door Rotterdam. Naast mooi weer, speelt toerisme speelt voor hem een grote rol. We stellen hem In ‘Recht voor z’n raap‘ vijf vragen, niet meer, niet minder!

1. SeeRotterdam, hoe is dit (idee) ontstaan?

Eigenlijk als een soort side-project. Mijn vriendin Linda en ik werkten allebei onregelmatig en het leek ons leuk om op zaterdagochtend fietstours aan toeristen te geven. We hebben regelmatig tours zoals seeRotterdam gedaan in het buitenland. Rotterdam had toen nog geen laagdrempelig te boeken instaptour waarmee je op vlotte en ontspannen wijze kennis kon maken met de stad. We zijn begonnen met acht fietsen in de stalling van het Centraal Station, inmiddels hebben we er ruim 100 in een mooi pandje in het centrum van de stad.

Fietstours zijn op zich niets nieuws en dat waren ze ook niet toen wij startten in 2014. Maar met de oplevering van het nieuwe CS en de Markthal, initiatieven als de Fenix Food Factory en het steeds aantrekkelijker worden van de stad leek wat ons betreft de tijd rijp voor het type tour dat wij in gedachten hadden. En dat klopte!

2. Ondernemen is een vak apart. Wat gaf voor jou de doorslag om dit te gaan doen?

Ik ben vrij impulsief en ongeduldig, bepaal graag mijn eigen koers en ga niet zo lekker op grenzen die door anderen worden bepaald, daarnaast ben ik graag buiten en ga goed op afwisseling. Deze kwaliteiten komen goed van pas als ondernemer in de toeristische industrie. seeRotterdam is niet mijn eerste onderneming, ik werkte al als zzp’er in de festivalbranche, had daarvoor een bedrijf dat alles met fietsen te maken had (import/export, reparaties, webshop enz.), dus ondernemen doe ik alweer een jaar of 11.

In 2016 heb ik ervoor gekozen om fulltime voor seeRotterdam te gaan, Lin is dat jaar met CROOS begonnen. De vrijheid om volledig je eigen keuzes te maken. De koers van je bedrijf te bepalen en geen verantwoording af te hoeven leggen aan anderen. Dat waren voor mij doorslaggevende redenen om ondernemer te worden. Het feit dat het succes van je onderneming voor een groot deel afhankelijk is van de hoeveelheid energie, creativiteit en flexibiliteit die jij erin investeert vind ik mooi.

3. Welke rol speelt toerisme in Rotterdam voor jullie?

*Lachend* een grote rol! Zonder toerisme hebben we geen bestaansrecht, dat hebben de afgelopen twee jaar corona wel bewezen. Toerisme is een vreemd gegeven. Niemand wil er te veel van in z’n stad, maar ook niet te weinig. Dan is het type toerist ook nog van belang. Ik merk dat Rotterdam daar wel oog voor heeft. De stad wordt keurig neergezet als stad voor architectuur, de haven, innovatie, diversiteit, een ruim cultureel en culinair aanbod met een rafelrandje. Dat trekt een ander publiek dan dat je het bijvoorbeeld alleen van je nachtleven zou moeten hebben. Daar zijn wij erg blij mee. We merken dat ook aan onze gasten, de grote meerderheid is écht geïnteresseerd in de stad en hebben zich van tevoren verdiept in welke activiteiten ze willen gaan doen. Dat zijn de leukste toeristen om mee op pad te gaan!

4. Wat is de grootste les die je de afgelopen jaren geleerd hebt?

Vertrouw op jezelf. Maak je eigen plan en voer dat uit, maak beslissingen en neem risico’s op basis van je eigen gevoel en vertrouw daarop. Blijf nieuwsgierig en durf over grenzen te kijken en bij te sturen. Een goed idee is een begin; een gezonde dosis energie, creativiteit, zelfvertrouwen en -kritiek zijn de sleutel om er een succes van te maken.

Een kleine sidenote hierbij is “De les van Covid”: Het is handig om een Plan B te hebben. Wij hebben tijdens de lockdowns onze werkplaats gebruikt om fietsreparaties uit te voeren, dat heeft ervoor gezorgd dat we nog bestaan.

5. Hoe zie je de toekomst van seeRotterdam?

Goed! Toerisme is een veerkrachtige industrie gebleken. Het is fantastisch om te zien hoeveel mensen weer de weg naar Rotterdam (en naar ons) hebben gevonden. Rotterdam is een geweldige stad, met een geweldige (en steeds beter wordende) fietsinfrastructuur. Dat zorgt voor een prettig klimaat om in te ondernemen. Een onmisbaar element in ons bedrijf zijn de mensen: wij zijn gezegend met een hele fijne, diverse ploeg gidsen, enthousiast en gepassioneerd. Zij zijn goud waard!

Verder hebben we nog een hoop plannen die we de afgelopen twee jaar niet konden uitvoeren en waar we nu vol mee gaan doorpakken. Dus ja, de schouders er weer vol onder en deze geweldige stad aan zo veel mogelijk mensen laten zien!

Ook een goed verhaal? Dan zoeken we jou!

Bij Ondernemen010 zijn we altijd op zoek naar verhalen uit onze mooie stad. Rotterdamse ondernemers met een ‘goed verhaal’, dat als inspiratie voor andere ondernemers kan dienen, vertellen op onze website en socials hun verhaal. Zo maken we het samen in Rotterdam. Heb jij of ken jij een Rotterdamse ondernemer met een goed verhaal? Denk jij dat je andere ondernemers kunt inspireren en verder kan helpen? We komen graag met je in contact! Meld je aan via ondernemen010@rotterdam.nl.

Deel deze pagina