Record tijdens de Wereld Havendagen 2024: Het grootste aantal zonnepanelen op een binnenvaartschip
Op de openingsdag van de Wereldhavendagen was er een bijzondere gast: de MS Helios, het binnenvaartschip met de meeste zonnepanelen. Vrijdagmiddag kwam het schip van rederij HGK Shipping aanmeren aan de ‘Innovatiekade‘ tijdens de Wereldhavendagen om dit te vieren. De jury van Guinness Book of Records was aanwezig om het aantal zonnepanelen vast te stellen en het record is erkend!
Zelfvoorzienend én schoon
Dankzij innovatieve ultradunne zonnepanelen van Wattlab zijn de luiken van binnenvaartschepen voorzien van zonnepanelen. Zo wekt elk schip een groot deel van de eigen elektriciteit op. Anders dan bij stroom aan wal heeft een schip een eigen stroomvoorziening met een generator, die meestal op fossiele brandstof werkt. Die generator hoeft kapitein Mike Horstmann dankzij de zonnepanelen minder te laten draaien, en dat is beter voor het milieu.
Voor elk schip is een passende oplossing mogelijk, op de bestaande luiken of met andere luiken. Die kunnen over elkaar schuiven zonder de zonnepanelen te verwijderen. Alleen het aansluiten en ontkoppelen is nodig. Daar is een veilig en snel koppelsysteem voor ontworpen. Het maatwerk wordt bij verschillende bedrijven uitgevoerd.
Wat levert het op?
De MS Helios kan met de 312 zonnepanelen zoveel energie opwekken als ongeveer 30 huishoudens verbruiken. Op een gemiddelde zomerdag 482 levert kWh op, op een gemiddelde winterdag is het 55 kWh. Daarmee kan het boordnet gevoed worden tijdens de vaart en bij het stilliggen. Er is een batterij om het overschot in op te slaan. Het schip wordt zo onafhankelijk van walstroom. De voortstuwing van het schip is niet aangesloten op het systeem.
Even aanmeren
Wethouder Zeegers verwelkomde het schip vrijdagmiddag met de Rotterdamse ontwikkelaar van de panelen Wattlab, en constructiebedrijf Blommaert die deze boot heeft voorzien van de panelen. Het schip kon niet het hele weekend blijven liggen aan de kade, want tijd is geld en er lag al een volgende lading te wachten in de haven. Met genodigden is geproost op een duurzame, comfortabele, en behouden vaart.
Trots
De gemeente Rotterdam heeft de ontwikkeling van de innovatieve ultradunne panelen met subsidie van Citylab010 geholpen. Daardoor kan Wattlab nu doorgaan met deze drijvende oplossingen. Want zonnepanelen op daken van gebouwen kennen we al, zon op gevels is in opkomst en nu dus ook drijvend op schepen. “Wat zijn we trots dat er in Rotterdam start-ups zijn die dit voor elkaar krijgen!“
Innovatie
De gemeente Rotterdam stimuleert innovatief ondernemerschap. Zo is er een apart programma Smart Energy Systems (SES), dat ondernemers helpt om hun goede idee voor de energietransitie uit te werken. Wattlab ontvangt voor een ander idee ook de SES subsidie. In september start een nieuwe SES inschrijvingsronde. Zie www.ondernemen010.nl/smart-energy-sytsems
De toekomst
What’s next? Daar heeft Bo Salet van Wattlab wel een antwoord op. “Dit record is heel mooi, maar er is nog meer mogelijk. Zo ontwikkelen we nu een product voor de droge lading schepen in de zeevaart, om ook die oppervlakken te benutten voor het opwekken van energie. De subsidie van Smart Energy Systems helpt ons dit uit te werken.”