Regbes

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Innovatie
    • Smart Energy Systems

Het innovatieve Smart Power Booster laadsysteem van Regbes moet verschillende typen schepen sneller en veiliger laten opladen en tanken in de Rotterdamse haven. Samen met SupTech Construction, Power2Match en Techforce Innovations voert het bedrijf een haalbaarheidsstudie en demonstratie uit naar het systeem, mogelijk gemaakt met de SES-subsidie.  

Regbes team

Dr. Mert Doganli, medeoprichter van Regbes, verruilde in april 2024 zijn standplaats Istanbul voor Rotterdam. “Het is de grootste haven van Europa waar volop geïnnoveerd wordt en waar walstroom een hot topic is. Daarom wilden we onze innovatie verder ontwikkelen in Rotterdam”, vertelt Doganli.   

Slim, hybride laadsysteem 

Walstroom is dan ook een belangrijk onderdeel van Regbes’ duurzame laadoplossing: de Smart Power Booster. De innovatie speelt flexibel in op de uitdagingen in de energietransitie. Doganli zegt: “In de maritieme sector is nog niet duidelijk hoe de energietransitie zal verlopen. De oplossing kan liggen in het gebruik van methanol, LNG of (groene) walstroom, maar zeer waarschijnlijk in een combinatie van alle drie. Daarom hebben we een hybride laadsysteem ontwikkeld dat al deze aansluitingen heeft.”  

De slimmigheid van het laadsysteem zit volgens Doganli in de automatische herkenning van het type aansluiting waarmee het schip wordt opgeladen. “Dankzij ingebouwde camera’s op de ‘verkeerstoren’ aan wal, wordt automatisch verbinding gemaakt met het aankomende schip. Het AI-systeem voorspelt waar het schip zal aanmeren en berekent de beste tijd en locatie om het vaartuig aan te sluiten op het laadsysteem. Die aansluiting gebeurt daarmee snel, zónder tussenkomst van personeel.”  

Daarmee verhoogt het systeem de veiligheid van het laden. “Vooral bij volledig elektrische veerboten met vermogens tussen de 1 en 4 megawatt wil je voorkomen dat mensen erbij in de buurt zijn, zodat er geen ongelukken gebeuren. Ons streven is dan ook een volautomatisch laadsysteem ontwikkelen.” Philip Roos van Power2Match vult aan: “Het wordt steeds lastiger om aan gespecialiseerd havenpersoneel te komen. Deze innovatie speelt daar handig op in.”  

In 30 seconden aansluiten 
De Smart Power Booster belooft daarnaast sneller te zijn dan andere laadsystemen. “Normaal gesproken duurt het aansluiten van het schip op een laadsysteem zo’n anderhalf tot drie minuten. Wij kunnen dit in 30 seconden. Daarnaast proberen we de aansluitingstijd niet afhankelijk te laten zijn van de weersomstandigheden. Hier moeten we verder onderzoek naar doen en testen uitvoeren”, vertelt Doganli.   

De komende maanden wordt het conceptuele ontwerp gefinetuned en wordt er vooral veel genetwerkt. Dat is waar Roos van Power2Match een verbindende rol heeft: “Een nieuw, internationaal bedrijf moet zijn weg vinden in Rotterdam. Daar help ik bij. Waar kunnen ze materialen vandaan halen? Waar kunnen ze het best een demo plaatsen? Met welke gevestigde partijen moeten ze praten? En ook belangrijk: hoe ga je om met verschillende culturen?”  

‘Nederlanders willen het zién’ 

Eind 2024 kunnen Regbes, SupTech Construction en Power2Match mede dankzij de SES-subsidie een demo laten zien aan potentiële afnemers, op het terrein van Greenport. Roos: “Nederlanders willen het zién. Daarom is die demo zo belangrijk.” Ook wordt de subsidie ingezet voor de engineeringskosten, uitrustings- en logistieke kosten, marketing, het organiseren van bijeenkomsten en de opzet van het businessmodel. Doganli is blij met de ontvangen subsidie: “De innovatie is er en die blijven we doorontwikkelen, maar dankzij deze subsidie komen we tot een solide business.” 

REGBES | Charging E-Vessels

Deel deze pagina