• Inhoudstype:
    • Interview

Remastered

Op een druilerige dag brachten we een bezoek aan Dick van Zuijlen, een van de initiatiefnemers van Remastered. Na jaren in de entertainment te hebben gewerkt was het voor Dick tijd voor iets nieuws. Samen met zijn zakenpartner Robin Groenveld en Fred Willems brengt hij nu een geheel nieuwe vorm van museumbezoek: Remastered. Een gesprek over ondernemen, nieuwe technieken en maatschappelijke betrokkenheid.

Dick van Zuijlen van Remastered

Inspiratie en oriëntatie

‘Ik kende Robin al langer, vanuit mijn vorige baan. Samen zaten we weleens te bomen over een nieuwe vorm van entertainment. Ergens ontstond het idee om museumbezoek te combineren met het bezoek aan een evenement. Natuurlijk wilden we ons eerst oriënteren op wat er al was en waar we inspiratie konden opdoen. Atelier des Lumières in Parijs vonden wij erg indrukwekkend, maar na een aantal bezoeken voelde het toch wat statisch. Teamlab, een kunstenaar collectief uit Tokyo was ook inspirerend, met name het interactieve element. Onder regie van Robin ontstond er samen met Nederlandse digitale studio’s, een wisselwerking die heeft geresulteerd in onze huidige, interactieve voorstelling. Zo heeft bureau Y=F(X) een algoritme ontwikkeld op basis van hoe vissen zich in het echt gedragen. Dat wordt real time gerendered waardoor het publiek met de videoprojectie kan interacteren.’

In maart 2020 tekenden we het contract en even later ging alles in lockdown.

Op zoek naar een locatie

‘Tijdens onze zoektocht naar een geschikte locatie belandden we al snel in Rotterdam. We zochten namelijk een ruimte zónder ramen en een bepaalde hoogte, iets wat weinig mensen zoeken. Toen kwamen we terecht bij deze locatie, een geweldige plek aan de Maas, onder de Erasmusbrug met een leuke buurman (Spido red.). Er moest een hoop gebeuren aan het pand, de tram rijdt hier overheen en met deze enorme ruimte was isolatie een flinke uitdaging. In maart 2020 tekenden we het contract en even later ging alles in lockdown. Dat was natuurlijk een enorme domper, maar in plaats van te wachten zijn we in de luwte alles gaan bouwen en voorbereiden voor de show zelf. Uiteindelijk hebben we die periode eigenlijk heel goed kunnen gebruiken.’ 

We willen onze dankbaarheid naar de stad uiten door terug te geven, dat is duurzaam ondernemen.

Van passie naar duurzaam ondernemen

‘Wat betreft het ondernemen lag de echte uitdaging in het zakelijk omzetten van onze passie én zo duurzaam mogelijk werken. Winst staat daarbij niet centraal, het draait om het creëren van een toegevoegde waarde. Natuurlijk, ons doel is om onze bezoekers te verrassen en te laten genieten. Maar, we zijn van mening dat er meer komt kijken bij succesvol ondernemerschap. Zo is inclusiviteit en diversiteit belangrijk voor ons. Ook ons personeelsbeleid richt zich daarop.

Daarnaast hebben we sterk ingezet op duurzaamheid. We gebruiken met al onze beamers en projecties nogal wat stroom en hebben ons bij de totstandkoming van het project afgevraagd of dit wel op een duurzame manier mogelijk is. We vonden dat Remastered alleen kon bestaan als we CO2-neutraal zouden kunnen opereren. Dus van het allereerste begin zijn er in de bedrijfsvoering keuzes gemaakt om dat voor elkaar te krijgen. Onze stroomafname is lokaal en groen, daarnaast compenseren we de overige uitstoot. Een percentage van de toegangsprijs wordt gebruikt om emissierechten te kopen en bomen te planten. We willen onze dankbaarheid naar de stad uiten door terug te geven, dat is duurzaam ondernemen.’

Deel deze pagina