• Inhoudstype:
    • Interview

Romina Hermans

De van oorsprong Limburgse Romina Hermans woont sinds 2016 in Rotterdam en is edelsmid. Ze vertelt in ‘Recht voor z’n Raap‘ over hoe een paracetamol aan de voet stond van haar eigen onderneming en waarom eerlijk letterlijk het langst duurt.

Je komt oorspronkelijk uit Limburg, wat deed je besluiten naar Rotterdam te verhuizen?

Tijdens mijn studie in 2014 liep ik stage bij sieradenmerk “The Boyscouts” in Rotterdam. Na mijn afstuderen ben hier ook gaan werken en besloot ik in 2016 om te verhuizen naar Rotterdam. Het was best een spannende beslissing, met name omdat ik hier niemand kende. Door deel te nemen aan een hardloopcollectief (Patta Running Team) leerde ik vrij snel nieuwe mensen kennen. Met name de mooie mix van verschillende achtergronden zorgde voor een leuke onderlinge klik. In 2017 ben ik nog een klein jaartje in Eindhoven gaan werken en in 2018 ben ik begonnen bij het Rotterdamse sieradenmerk Charlotte Wooning.

Het is nu 2021 en je hebt een eigen sieradenmerk, hoe is dit ontstaan?

Begin vorig jaar (2020 red.) deed corona zijn intrede en gooide roet in het eten. Hierdoor waren er helaas geen uren meer voor mij bij mijn baan op dat moment en kwam ik in de WW terecht. Het was een onzekere tijd, maar ik wilde niet stil blijven zitten. De passie voor het creëren van sieraden bleef. Het ondernemen begon voor mij in die fase: een ondernemingsplan schrijven, onderzoek doen en uiteindelijk inschrijven bij de KVK.

De paracetamol is een kenmerkend ontwerp in je sieradenmerk. Hoe is dit ontstaan?

Ik had in de beginfase geen duidelijk doel voor ogen, ik wilde vooral sieraden maken. Het idee van de paracetamol kwam voort uit een toevallige ervaring tijdens mijn studie. Ik had les in gieten en was vergeten om een item mee te nemen om in het zilver te laten gieten. Ik viste bij toeval een paracetamol uit mijn tas om daar een vorm van te gieten. Niet realiserend dat dat uiteindelijk zo’n bepalend moment zou worden. Iedereen herkent de paracetamol, maar mensen voegen er zelf een waarde aan toe. De symbolische waarde van het ontwerp maakt het uniek. Alledaagse producten vormen daarom een grote inspiratiebron en die inspiratie komt op de meest onverwachte momenten.

Recent was je kritisch over Black Friday, hoe komt dit?

Ik ben niet anti-Black Friday, ik krijg er zelf gewoon de kriebels van. Het gaat voor mij vooral om bewustwording: beb je dat sale item echt nodig of koop je het omdat het goedkoop is? Kleine ondernemers kunnen namelijk niet mee in dat verkoopgeweld. Het gaat om snel en goedkoop, vandaag besteld, morgen in huis. Als het vervolgens niet bevalt, wordt het net zo makkelijk teruggestuurd. Ik vind dat zonde. Ik kreeg gelukkig veel positieve reacties, met name van andere zelfstandig ondernemers. Ik hoop dat de boodschap zich verspreid.

Wat onderscheid voor jou een zelfstandig merk van een groot bedrijf?

Als ondernemer stel je jezelf best kwetsbaar op, zeker als je – zoals ik – je eigen naam verbindt aan je merk. Ik hoop dat mensen beseffen dat ik de sieraden persoonlijk voor hen maak. De waarde van de sieraden zit overigens niet alleen in de uren. Massaproductie gaat bijvoorbeeld ook (vaak) ten koste van kwaliteit. Bij elke bestelling doe ik een ‘vreugdesprongetje’ en stop ik vervolgens liefde en passie in het creëren van het sieraad. Mensen helpen om mijn droom te verwezenlijken, dát onderscheid is onbetaalbaar.

Deel deze pagina