Rotterdamse handelsmissie Singapore en MoU Green Digital Corridor Singapore-Rotterdam
Wethouder Simons heeft eind maart een bezoek gebracht aan Singapore als missieleider van een maritieme handelsmissie van Rotterdam Partners gericht op smart & sustainable shipping. 13 maritieme bedrijven hebben deelgenomen aan de handelsmissie.

Doel van de reis was het bevorderen van de handel van Rotterdamse bedrijven met Singapore, het aantrekken en behouden van Singaporese investeerders en het versterken van de kennisuitwisseling en samenwerking tussen beide steden op o.a. het gebied van het verduurzamen van de maritieme sector.
Dit biedt zowel kansen voor de innovatieve oplossingen van Rotterdamse ondernemers als voor het versterken van de kennispositie van de gemeente. Voor de deelnemende bedrijven was het een geslaagde reis.
“Het verbinden van de ecosystemen van Singapore en Rotterdam is cruciaal voor ons allemaal. Het was geweldig om deel uit te maken van deze missie, waar deze ambitie door iedereen werd ondersteund.” – Platform Zero
“De sterke inzet van de gemeente Rotterdam voor haar jonge innovatieve bedrijven is een echte kans. De missies georganiseerd door Rotterdam Partners geven ons toegang tot een hoog niveau van contact en stellen ons in staat om nieuwe projecten te initiëren met internationale spelers.” – Value Maritime
Green & Digital Shipping Corridor
Onderdelen van dit bezoek waren het bijwonen van de Singapore Maritime Week. Tijdens de Singapore Maritime Week hebben Maritime and Port Authority of Singapore (MPA) en het Havenbedrijf Rotterdam een samenwerkingsovereenkomst (MoU) getekend om hun inspanningen voor de Rotterdam-Singapore Green & Digital Shipping Corridor verder te versterken. Het project was de afgelopen jaren een drijvende kracht achter de decarbonisatie en digitalisering van de containervaart.
Sinds de start van het initiatief in 2022 hebben de twee havens 28 partners samengebracht om de inzet van duurzame brandstoffen op de 15.000 kilometer lange scheepvaartroute te stimuleren en digitale oplossingen te ontwikkelen voor efficiëntere zeevaart. De gezamenlijke ambitie is om de uitstoot van broeikasgassen van grote containerschepen op de corridor in 2030 met 20-30% te verminderen en de invoering van wereldwijde standaarden voor efficiënte en digitale afhandeling van goederentransport te versnellen.
Gezamenlijke pilots
Sinds 2022 zijn er verschillende pilots uitgevoerd, waaronder de eerste succesvolle bunkering van ‘mass balanced’ vloeibaar biogas in de haven van Rotterdam. Een soortgelijke proef staat gepland in Singapore in 2025. Daarnaast werd onder meer een Life Cycle Assessment van groene ammoniak als scheepsbrandstof uitgevoerd en werkten beide havens mee aan de ontwikkeling en implementatie van het Port Readiness Framework van de IAPH, dat havens helpt in de transitie naar duurzame scheepsbrandstoffen.
De volgende fase van het project is gericht op studies en pilots voor het bunkeren van biomethaan, methanol en ammoniak, zodat deze in de toekomst ook op de Green Corridor kunnen worden ingezet. Ook wordt gekeken naar benodigde financiële instrumenten om de inzet van duurzame brandstoffen te stimuleren