Rotterdamse startups winnen eerste en tweede prijs in de EU SXSW Startup pitch competition

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Het zit er weer op voor de vier Rotterdamse start-ups die SXSW in Austin bezochten. Ze blikken tevreden terug op hun bezoek. Een van de hoogtepunten: Outlander Materials en The Helia sleepten de eerste en tweede prijs in de wacht tijdens de EU SXSW Startup pitch competition.


 

SXSW is wereldwijd hét toonaangevende evenement voor tech, design, muziek en film. Het brengt business en pleasure succesvol samen. Volgens Dave Geensen (projectmanager Innovation, gemeente Rotterdam) is het logisch dat Rotterdam aanwezig is tijdens dit festival. “De gemeente Rotterdam neemt samen met andere Nederlandse steden, regio’s en creatieve industrie deel onder de vlag van New Dutch Wave. Een van de doelen van deelname is om Nederlandse creatieve en innovatieve ondernemers in contact te brengen met de internationale markt."

Rotterdamse talenten laten shinen

"Rotterdam ontwikkelt zich op economisch vlak op hoog tempo en dat zie je ook aan het aantal ondernemers die klaar zijn voor de volgende stap. Doen de Rotterdamse ondernemers het internationaal goed, dan draagt dit bij aan de economische groei van de stad en het imago. Je ziet dat positieve effect bijvoorbeeld terug in de werkgelegenheid en interactie met andere bedrijven. Kleinere bedrijven kunnen het lastig hebben om de noodzakelijke netwerken, klanten, kapitaal en ruimte te vinden. Daarom ondersteunt de gemeente Rotterdamse startups en scaleups en het innovatieve eco-systeem. SXSW is een fraai podium om Rotterdamse talenten te laten shinen en zo hun internationale netwerken en zichtbaarheid te versterken. Naast deze ondernemers laten we met onze partners graag zien wat we in huis hebben als aantrekkelijke stad voor bedrijven en investeerders.”

Voet aan de grond in de Verenigde Staten

Alpha One, Outlander Materials, The Helia en EventX waren de uitverkoren bedrijven. Zij werden vooraf tijdens een pitchwedstrijd tussen innovatieve Rotterdamse startups door een brede jury gekozen. De vier startups investeerden zelf in hun reis- en verblijfskosten. De gemeente Rotterdam voorzag ze van toegangspassen tot de conferentie, een pitch training en deelname aan het New Dutch Wave startup programma. Als onderdeel van dit programma kregen de startups de mogelijk hun bedrijf te presenteren aan potentiële investeerders, media en incubators. “De ondernemers vergroten hiermee hun kans een voet aan de grond te krijgen in de Verenigde Staten en investeringen te vinden voor hun startup. Ik ben er erg trots op dat Outlander Materials en The Helia in de prijzen zijn gevallen. Wat het hen allemaal uiteindelijk echt oplevert, moeten we nog even afwachten en dat nemen we mee in de overweging voor een nieuwe deelname aan SXSW”, aldus Dave Geensen, die in de podcast Rush Talk de Rotterdamse deelname uitgebreider toelicht.  

De Rotterdamse winnaars

Outlander Materials maakt biologisch afbreekbare materialen als alternatief voor plastic van onder andere afval van bierbrouwers. In dit filmpje vertelt ondernemer Lori Goff dat ze het gevoel heeft dat de haar bezoek aan SXSW en het winnen van de prijs haar gaan helpen om echt vooruit te komen en voet aan de grond te krijgen op de internationale markt. Het incubatorprogramma en de professionale PR begeleiding die bij het bezoek aan SXSW hoorden, dragen daar volgens haar zeker aan bij. Joshua Vasilda is ook erg blij met het platform dat New Dutch Wave en de gemeente Rotterdam hem hebben geboden. Voor zijn bedrijf The Helia, dat schone, hernieuwbare energie toepast bij events, hoopt hij met de nieuw opgedane contacten partnerships op te doen waarmee hij zijn business kan uitbreiden tot de Verenigde Staten. Hij hoopt de wereld te kunnen veranderen en mensen te kunnen laten ervaren hoe renewable energy hun leven kan veranderen, vertelt hij in dit filmpje van New Dutch Wave.

Kennisdelen

Naast het programma voor de Startups nam Rotterdam deel aan panelgesprekken over onder andere data gedreven ontwikkeling van de stad en circulariteit. “Naast het vertellen van ons verhaal, is het nadrukkelijk een kans om kennis op te halen en ons netwerk te versterken,” aldus Geensen.

Linksboven: Lori Goff (Outlander Materials)
Rechtsboven: The Helia
Linksonder: Van links naar rechts de Rotterdamse deelnemers Lori Goff (Outlander Materials), Joost van Maaren (gemeente Rotterdam) en Joshua Vasilda (The Helia) aan het panel ‘Dutch Design For A Better World - Circularity & Sustainability’
Rechtsonder: Moderator Sofie Berns (Berenschot) leidt de sessie Datagedreven stedelijke ontwikkeling met Joshua Serrão (innovation officer gemeente Amsterdam) en Dave Geensen (gemeente Rotterdam)

Foto's Ben Houdijk / New Dutch Wave
 

 

Over New Dutch Wave
New Dutch Wave is in 2016 tot stand gekomen uit de overtuiging dat de Nederlandse initiatieven die zich tijdens SXSW manifesteerden gebundeld moesten worden om echt impact te kunnen maken. Het resultaat? Voor het derde jaar op een rij hebben meer dan vijftig partners zich aangesloten om tijdens SXSW gezamenlijk te laten zien waarom Nederland in de top tien staat van meest innovatieve en creatieve landen in de wereld.

Over SXSW
SXSW is een bijzonder festival dat op succesvolle wijze tech, innovatie, creatie en muziek samenbrengt. Op ruim honderd podia treden meer dan tweeduizend artiesten op uit meer dan vijftig landen. Afgelopen editie waren o.a. Wyclef Jean, Joseph Lubin, Zoe Saldana, Maria Shriver en Jeff Zucker onderdeel van het programma. Maar ook de Rotterdamse formatie Iguana Death Cult liet, met steun van de Popunie, van zich horen in Austin.