Amy, Inez en Samira zijn Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar 2025
Dinsdagavond 13 mei stond de Burgerzaal van het Stadhuis in het teken van vrouwelijk ondernemerschap. Tijdens de achtste editie van de verkiezing Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar zijn drie inspirerende vrouwen in het zonnetje gezet. Ze laten zien dat je met visie, lef en een flinke dosis Rotterdamse mentaliteit echt het verschil kunt maken.

De winnaressen op een rij
- Amy Klein (De Bonte Koe Chocolade) werd uitgeroepen tot Zakenvrouw van het Jaar in de categorie Ondernemer/Eigenaar. Samen met haar broer zet ze het familiebedrijf op de kaart als dé duurzame en ambachtelijke chocolatier van Nederland. Haar missie? Traditie eren én blijven vernieuwen. Zo zorgde ze onder andere voor de komst van de populaire “Dubai chocoladereep” naar Nederland.
- Inez Basten-Poppe (CVD) won de award in de categorie Directeur/Manager. Zij geeft leiding aan een organisatie die zich inzet voor mensen in een kwetsbare positie. Ze is niet bang om zelf de handen uit de mouwen te steken – van strategie ontwikkelen tot gehaktballen draaien in de gaarkeuken. Inez is zichtbaar, betrokken en brengt echte verandering teweeg.
- Samira Oppenheim (Trots Werk & Advies) werd uitgeroepen tot Aanstormend Talent. Met haar bedrijf helpt ze mensen die moeilijk aan werk komen, vooral binnen de publieke sector. Ruim 60% van de mensen die ze plaatst, komt uit een uitkeringssituatie. Samira kijkt niet naar cv’s, maar naar potentie – en dat werkt.
Is zo’n verkiezing nog nodig?
Volgens de organisatie – Stichting Rotterdamse Zakenvrouw – wel. Al gaat het de goede kant op: in Rotterdam heeft 37% van de mkb-bedrijven minstens één vrouw in de top, flink meer dan het landelijk gemiddelde. Maar zolang het beeld van een ondernemer of directeur vaak nog automatisch een man is, blijft deze verkiezing belangrijk om vrouwelijke rolmodellen zichtbaar te maken.
Wethouder Robert Simons: “Laat je zien!”
Wethouder Economie Robert Simons was aanwezig om de prijzen uit te reiken. Hij ziet steeds vaker sterke vrouwen op topposities, ook binnen de gemeente zelf. Zijn boodschap aan het publiek: “Wees ambitieus, laat jezelf zien en ga ervoor.”
Meer dan alleen winnaars
De concurrentie was dit jaar stevig. In de categorie Directeur/Manager (gesponsord door Ecclesia Risk & Benefits) streden naast winnares Inez Basten-Poppe ook Carolien Ottjes van Diergaarde Blijdorp en Nicolette de Leeuw den Bouter van Boekenbalie mee om de titel.
In de categorie Ondernemer/Eigenaar (BDO) nam Amy Klein het op tegen Eva van der Vegt van Bureau Vermaeck en Hanan el Fizazi, de kracht achter Pretty Curly Girl Products.
Ook in de categorie Aanstormend Talent (Webtify) stonden drie talentvolle vrouwen in de spotlight: naast winnares Samira Oppenheim waren dat Marjolein van Tilbug van ChatLicense en Kirsten van Harten van Hart voor Wijn.
Stuk voor stuk vrouwen met lef, visie en impact