Samen maken we de Stad: Leo Blok

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

“Onze nieuwe schip is het milieuvriendelijkst dat je kunt krijgen”

Rotterdam zit vol inspirerende ondernemers. Zit het ondernemen hen in het bloed? Hoe gaan zij om met de veranderende economie en wat voor kansen biedt Rotterdam hen? In deze interviewreeks stellen wij iedere maand acht vragen aan een ondernemer. De volgende in de reeks 'Samen maken we de Stad' is Leo Blok van Spido.

Paspoort

Naam: Leo Blok
Leeftijd: 69
Bedrijf: Spido
Ondernemer sinds: 1985
Vestigingsplek: Rotterdam-Centrum
 

  1. Wat voor onderneming heb je?

“Spido is een rederij voor dagpassagiers. We bieden verschillende rondvaarten en dagtochten aan in de haven en de regio. We bestaan dit jaar honderd jaar en hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De tramlijn op het water, zoals Spido vroeger werd genoemd, is nu meer dan dat. We zijn onderdeel van de stad.”

 

  1. Zit het ondernemen je in het bloed?

“Ik werk niet graag voor een baas, laat ik het zo formuleren. Ik ben in 1985 begonnen als partner bij KPMG. Daar heb ik tot eind oktober 2011 gewerkt. In 2006 kocht ik Spido als belegging. Zes jaar later werd ik directeur.”

 

  1. Hoe ga je om met de veranderende economie?

“Ik weet niet of de economie veel verandert, maar duurzaamheid is een belangrijk onderwerp. Bij Spido nemen we maatregelen om ons steentje bij te dragen: van ledverlichting op de pontons en schonere motoren in de schepen tot vuil water dat we via tanks in het ponton bij het Wereldmuseum naar het riool pompen. We proberen ook op 80 procent van de maximale capaciteit te varen, zodat we brandstof en uitstoot besparen. Digitalisering is natuurlijk ook een belangrijke ontwikkeling. Bij Spido kunnen bezoekers betalen met Alipay. Dit betaalplatform van Alibaba kunnen toeristen op veel plekken niet gebruiken, terwijl Chinezen er graag mee willen betalen.”

 

  1. Hoe bereid jij je voor op de toekomst?

“Een nieuw ponton, nieuwe scheepsmotoren en een nieuwe kantoorinrichting: we hebben afgelopen jaren veel geïnvesteerd zodat we vooruit kunnen. De laatste investering is een nieuw, duurzaam schip, dat we waarschijnlijk half juni dopen. Het schip heeft het nieuwste van het nieuwste en is het milieuvriendelijkste dat je nu kunt krijgen. We kunnen bijvoorbeeld warmte terugwinnen en het bovendek heeft zonnepanelen.”

 

  1. Wie of wat inspireert jou?

“Het uitgangspunt bij Spido is dat we niet aan persoonsverheerlijking doen. Ik houd niet van ego’s: doe maar gewoon, op z’n Rotterdams. Ik vind het belangrijk dat we samen met meerdere partijen, zoals Rotterdam Partners, bouwen aan de stad. Elkaar opzoeken is sowieso mijn tweede natuur. Ik ben bijna 70, maar niks lijkt mij zo erg als een lege agenda als je met pensioen bent. Ik wil zo lang mogelijk een bijdrage leveren.”

 

  1. Welke kansen geeft Rotterdam jou?

“Hier is de haven, dus waar moeten we anders heen? Rotterdam is heel populair bij toeristen. Spido lift mee op dat succes. Voor de havenrondvaart verkopen we 100.000 tickets meer dan drie of vier jaar geleden. Grote schepen bekijken in de haven en Futureland bezoeken vinden mensen geweldig. Daarbij: we hebben ook een intentieovereenkomst met Feyenoord City. Na de bouw van het nieuwe stadion kunnen wij supporters vervoeren. De nieuwe steiger die daar komt, biedt kansen. Daarvandaan kunnen we vaartochten aanbieden naar bijvoorbeeld Dordrecht, Kinderdijk en de Biesbosch.”

 

  1. Waar ben je het trotst op?

“Trots is zo’n woord dat iedereen gebruikt. Ik vind het gewoon heel erg leuk om met een bedrijf bezig te zijn, eraan te bouwen en ervoor te zorgen dat mensen beter presteren. Er is niets zo leuk als iemand met een beperkte opleiding een mooie carrière bieden. Hier kunnen mensen groeien. Daar krijg ik een hoop energie van.”

 

  1. Heb je tips voor andere ondernemers?

“Verdiep je goed in de markt en doelgroep. Als dat niet op orde is en er is onvoldoende vraag naar je product of dienst, dan ben je gedoemd te mislukken. Zorg ook voor een goede en veilige werkomgeving waarin mensen elkaar met respect bejegenen. Wees zakelijk en deel de successen.”