Skoon Energy
Het Rotterdamse bedrijf Skoon Energy ontwikkelt software voor flexibele energie-assets. Het online softwareplatform schaalt op met extra functionaliteiten om mobiele netstabilisatie mogelijk te maken. Deze nieuwe functionaliteiten worden aan de online marktplaats Skoon Sharing gekoppeld. Op deze manier maken zoveel mogelijk energiegebruikers, zo goed en goedkoop mogelijk, gebruik van schone energie.
De innovatie is te vergelijken met het vehicle-to-grid concept, een slimme manier van laden waarbij een overschot aan stroom in de batterij van een elektrische auto wordt teruggeleverd aan het net. “Onze software laat bestaande energiesystemen communiceren met het elektriciteitsnet en andere platformen”, vertelt Peter Paul van Voorst, oprichter van Skoon. De stroom kan vanaf elke mobiele energie-asset geleverd worden. Het bestaande extra aansturingskastje is straks wellicht overbodig. “Zo’n kastje is een groot pijnpunt voor veel bedrijven; het is maar vanaf één locatie in te zetten, kan alleen worden geïnstalleerd naast de bestaande aansturingssystemen en de aanschafprijs is hoog.”
Win-win situatie
De subsidie van Smart Energy Systems wordt ingezet voor een deel van de softwareontwikkeling en het testen ervan. Peter Paul: “We ontwikkelen op dit moment flexibele walstroomfaciliteiten in Rotterdam met een aantal partners. Op deze locaties kan het concept van mobiele netstabilisatie goed bewezen worden.” Voor eigenaren van schone energieoplossingen wordt het extra aantrekkelijk gemaakt om deel te nemen aan dit project. “Als ze een aanvullende service verlenen, verdienen ze meer. Bijvoorbeeld door hun batterijsystemen die op ons softwareplatform draaien, aan te bieden aan een netbeheerder.”
Concurrentie met fossiele brandstoffen
Verduurzaming van festivals en bouwplaatsen behoort al een aantal jaar tot het dagelijkse werk van Skoon. Schone energieoplossingen worden zo efficiënt mogelijk ingezet. Neem bijvoorbeeld bouwplaatsen. De meesten sluiten om 16 uur tot de volgende morgen 6 uur. “Als we de energieoplossing in die tijd aan een andere klant kunnen aanbieden, de netbeheerder, kunnen de kosten nog verder omlaag. Zo kunnen we in nog meer situaties eenvoudig te concurreren met fossiele brandstoffen. Langzamerhand gaan we naar een flexibel systeem toe waarbij de vaste infrastructuur wordt versterkt door flexibele infrastructuur, op basis van vraag en aanbod,” legt Peter Paul uit.
Ook tijdelijke energievoorziening wordt hiermee goedkoper, en het levert een enorme reductie van CO2, stikstof en fijnstof op. De kernregel is dat er 2,5 kg CO2 per liter diesel wordt bespaard. Bij een gemiddeld bouwproject loopt dit op tot een aantal ton CO2 per week.
Flexibiliteit in het net
Op dit moment kan Skoon al meerdere MWh’en aan energieopslag beschikbaar stellen aan de netbeheerder. Peter Paul: “In 2025 loopt dat naar verwachting op tot meer dan 1 Wh in Nederland. Dat draagt bij aan de doelen van netbeheerder Stedin om meer flexibiliteit in het net te bouwen.”