Snelweg Logistics: elektrische wagens, duurzame leveringen

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Bereikbaarheid
    • Duurzaamheid
    • Zero Emissie

Snelweg Logistics vervoert ladingen door heel Nederland, waarmee het ook in toekomstige Zero Emissie (ZE)-zones komt. Het bedrijf speelt in op incidentele stadsleveringen die buiten de reguliere routes vallen, maar wel duurzaam geleverd moeten worden.

Onder leiding van Gilles van Dobben heeft het 40-jarige bedrijf een ingrijpende verandering doorgemaakt, met de focus op duurzaamheid en emissieloos vervoer. “We ervaren duidelijk de impact hiervan op ons bedrijf.”

Een jaar geleden kondigde het Schiedamse transportbedrijf de aanschaf van drie elektrische vrachtauto’s aan, waarvan er inmiddels bijna twee operationeel zijn en worden ingezet voor bijzondere leveringen. “Denk aan tijdkritische, lange, grote, zware artikelen, die niet door reguliere partijen kunnen worden meegenomen,” legt Van Dobben uit.

 Emissieloos vervoer, nieuwe klanten

De verschuiving naar elektrisch transport heeft het bedrijf in contact gebracht met nieuwe klanten en projecten. “We trekken een nieuw soort klanten aan. Een van onze meest opmerkelijke nieuwe projecten is de verbouwing van het Binnenhof in Den Haag”, vertelt Van Dobben.

De iconische locatie, die midden in het stadscentrum van Den Haag ligt, ondergaat een duurzame renovatie. “Alles moet daar duurzaam aangeleverd worden. Wij werken in opdracht van de leveranciers die emissievrij moeten aanleveren”, legt Gilles uit. Snelweg Logistics haalt bouwmaterialen op uit heel Nederland, waarbij grijze of groene routes worden gereden. “Als het binnen 100 kilometer is, kunnen we direct elektrisch leveren, al dan niet geconsolideerd naar het Binnenhof”, voegt hij toe.

Voorkant van een vrachtwagen staat op het Binnenhof

Ad hoc leveringen

Wat Snelweg Logistics onderscheidt, is de mogelijkheid om ad hoc elektrisch vervoer aan te bieden. “De meeste partijen met elektrische vrachtauto’s werken op contractbasis, op vaste routes. Wij zijn een van de weinigen die flexibel ad hoc elektrisch vervoer kunnen verzorgen”, zegt Van Dobben. “De kosten hiervan liggen hoger, maar een elektrische vrachtauto aanschaffen is voor veel partijen nog duurder.”

Elektrische bakwagen

Naast de Volvo FH Electric die sinds enkele maanden onderweg is, gaat binnenkort een tweede elektrische vrachtauto rijden voor het bedrijf. Deze zal worden ingezet voor het leveren van zware artikelen van een grote bouwmarkt, zelfs tot in de kleine straatjes van steden. “De auto is gebaseerd op het chassis van een vuilniswagen, waardoor hij een kleine draaicirkel heeft. En met de elektrische meeneemheftruck kunnen we overal komen.”

Inzicht in kosten en uitstoot

Om klanten inzicht te bieden in de kosten en bijbehorende uitstoot van het elektrische gedeelte van het transport, heeft het bedrijf zelf een systeem ontwikkeld. “Via internet kun je eenvoudig een aanvraag doen en kiezen tussen verschillende opties, zoals direct vanuit de leverancier groen lossen op de eindbestemming, grijs of groen laden (via de city hub) en dan groen lossen, of alles grijs. We prijzen elk onderdeel afzonderlijk en koppelen er meteen een uitstoot aan.”

Eigen kaart met laadpunten

Innoveren zit Snelweg Logistics in het bloed. Het bedrijf heeft onlangs een eigen kaart gemaakt met laadpunten. “Bestaande kaarten vonden we niet altijd even betrouwbaar. Dus hebben we gekeken naar laadpunten met een minimaal vermogen van 200 kWh en hebben we zelf een kaart gemaakt. We hebben deze kaart gedeeld met andere vervoerders, en we mogen ook bij hen laden”, zegt Van Dobben.

De samenwerking met andere vervoerders zetten ze ook voort op andere vlakken. “We zijn bezig met een netwerk, we willen landelijk een dekkend elektrisch netwerk maken van duurzaam transport. We zoeken nog twee partners, in het hoge noorden en het diepe zuiden. Ook dat is pionieren.”

Deel deze pagina