Sociaal ondernemen: wat is het en hoe doe je dat?
Veel ondernemers willen graag een steentje bijdragen aan een mooiere en betere stad. Wanneer het je primaire doelstelling is om bij te dragen aan een betere wereld noemen we dat vaak sociaal ondernemen. Of impact maken. En Rotterdam staat bol van dat soort goede initiatieven. Voor Goed, aanjagers van sociaal ondernemerschap, brengt deze Rotterdamse sociale ondernemers verder. Met advies en raad en daad. Samen impact maken, hoe mooi is dat?
Sociaal ondernemen
Social enterprise, impact onderneming, sociaal ondernemen, betekenisvolle onderneming, etc. Deze termen passeren allemaal regelmatig de revue als het gaat over sociaal ondernemen. Stichting Voor Goed, Rotterdam Impact Agency, is dé expert op dit vlak. Voor Goed brengt Rotterdamse sociale ondernemers, bedrijven, fondsen en gemeente samen. Met als doel: nieuwe verbindingen en nieuwe oplossingen voor de maatschappelijke vraagstukken in Rotterdam. In het artikel Tomayto of Tomahto? zet Voor Goed al die termen haarfijn op een rij. Het geeft je inzicht in de begrippen en hoe wij de termen vaak te pas en te onpas door elkaar heen gebruiken.
Sociaal ondernemer
Een sociaal ondernemer (ofwel impact onderneming) is een organisatie die:
- primair onderneemt vanuit een maatschappelijke missie (impact first);
- impact realiseert als zelfstandige onderneming die een dienst of product levert;
- een verdienmodel heeft (ook wel bestaansmodel genoemd);
- winst ziet als middel, niet als doel;
- transparant en fair is naar iedereen;
- sociaal en duurzaam is in de wijze waarop de onderneming wordt gevoerd;
- bestuur en beleid baseert op evenwichtige zeggenschap van alle betrokkenen.
Sociaal ondernemen, waarom zou je?
Heb je er weleens over nagedacht welke maatschappelijke bijdrage jouw bedrijf aan Rotterdam kan leveren? Dit kan vanuit zakelijke overwegingen, anticiperend op wet- en regelgeving of vanuit intrinsieke motivatie. Hoe dan ook, een positieve bijdrage leveren aan de maatschappelijke kwesties is noodzakelijk om klaar te zijn voor de toekomst. Bij Voor Goed, aanjagers van sociaal ondernemerschap, zien ze de verschillende drijfveren bij bedrijven en wat het de bedrijven oplevert. Zo draagt sociaal ondernemen onder andere bij aan een positieve reputatie voor een bedrijf, kun je (een deel) van het personeelstekort opgelost worden door het aanboren van onbenut arbeidspotentieel en/of sluit je bedrijf beter aan op eisen van klanten op gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Maar hoe weet je wat er mogelijk is? En hoe kom je erachter welke acties je moet nemen of welke initiatieven goed aansluiten op jouw bedrijf?
Wat kan je doen?
Wat kun je doen om socialer te ondernemen? Het begint met een open mind-set en de wil om het te doen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar als je daar bent, zijn er diverse mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld:
- Een extra (leer)werkplek creëren binnen de organisatie. Niet met een vaststaand profiel, maar vanuit de wil om iemand uit een kwetsbare doelgroep een 2e (of 3e of 4e…) kans te geven. De eerste vraag aan diegene zou dan moeten zijn: “Wat zou jij willen doen binnen ons bedrijf?”. Ontdek de kracht van OPwerkers (werkzoekenden met onbenut potentieel) en gebruik de Goed Aannemen tool om in kaart te brengen hoe jij iemand in dienst kunt nemen. Bekijk de tool.
- Je producten of diensten inkopen bij een van de ondernemers op de pagina Verantwoord Inkopen. Je kunt hiermee heel laagdrempelig meehelpen aan het oplossen van een maatschappelijk probleem in Rotterdam, zoals werkloosheid of milieuproblemen.
- Bekijken welke impact ondernemers actief zijn in Rotterdam via de stadskaart en een samenwerking met hen aangaan binnen een project of Social Return On Investment (SROI) verplichting. Of deze kaart gebruiken om goed in te kopen.
- Naar (netwerk)events van bijvoorbeeld Voor Goed, BlueCity of Social Enterprise NL gaan en je netwerk uitbreiden met connecties die zich op dagelijkse basis bezighouden met maatschappelijke thema’s.
- Kennis opdoen over sociaal ondernemerschap via de Kennisbank.