Somention: éérlijk delen is de basis
Op één van de mooiste locaties van Rotterdam, met uitzicht op het Stationsplein, is social media bureau Somention gevestigd. Somention wint prijzen, deelt graag tips, maar verzorgt bovenal de socials van tal van grote merken. Wat motiveert oprichter Diederik Chevalier om (gratis) kennis te delen? En welke rol speelt printmedia in zijn drang naar succes? Slide met ons in de wereld van social media.
Vallen en opstaan
Ik heb in het verleden economie (marketing in telecommunicatie) gestudeerd. Vervolgens begon ik mijn werkend leven bij het bedrijf van mijn vader en zijn twee broers. Dit was een echt Rotterdams bedrijf, opgericht door mijn overgrootvader in 1916. Het was een enorm leuk bedrijf dat drukwerk maakte voor allerlei bekende merken. Maar de markt was aan het veranderen en de digitalisering maakte zijn opmars. We probeerden toen nog om de focus te verleggen op de digitale business, maar dat bleek onhaalbaar. Dit resulteerde uiteindelijk in het faillissement van het bedrijf in 2011.
Na het faillissement duurde het zo’n vier maanden om te realiseren wat ik wilde doen. Ergens eind september schrok ik om 6 uur ‘s ochtends wakker met de gedachte ‘ik ga iets met social media doen!’. Het was echt een soort openbaring. Ik stapte uit bed en besloot om een website te gaan bouwen, dit was in feite mijn businessplan. Mijn grootste motivatie was om te laten zien dat ik als ondernemer niet gefaald had. Ik wilde van mijn nieuwe bedrijf een succes maken. Succes hangt voor mij niet af van een bepaalde omzet, maar het feit dat ik als ondernemer iets succesvol kan neerzetten. Vervolgens heb ik mijn broer benaderd met de vraag hoe hij zijn social media had geregeld voor zijn bedrijf. Hij bleek behoefte te hebben aan iemand die dit kon organiseren, *lachend* dat ben ik voor een ‘stagevergoeding’ gaan doen. Daarna sprak ik steeds meer ondernemers in mijn kennissenkring die daar behoefte aan hadden. Die fase van Somention was zorgen dat het social media ‘probleem’ van bedrijven werd opgelost.
Mijn grootste motivatie was om te laten zien dat ik als ondernemer niet gefaald had.
Als een bedrijf mij vroeg ‘wat doe je nou precies?’ antwoordde ik: ik heb een bedrijf dat álles weet van social. Dan stopte ik even met praten waarop men zich realiseerde dat zij daar zelf ook behoefte aan hadden. Het grappige is dat Somention in essentie nog steeds zo is, we zijn een bureau dat alléén maar social media doet. Dat is tevens iets wat ik vanaf het begin al voor ogen had: de beste worden op het gebied van social. Dat was tien jaar geleden en is nu nog steeds zo. Ondanks dat we continu uitgedaagd worden om meer te doen dan alleen social. Toen ik begon met Somention dacht ik dat bekendere merken hun socials allemaal op orde zouden hebben. Een jaar of vier geleden zagen we dat deze merken het toch niet voor elkaar kregen. Dat was het moment dat ik besloot om Somention geschikt te maken om voor grote A-merken te werken. En dat was een enorme klus. Je hebt te maken met grotere budgetten en vele doelstellingen. Het bureau moest echt naar een hoger niveau.Daarin zijn we de afgelopen jaren enorm uitgedaagd, maar zeker ook in gegroeid.
Vrijheid door processen
Het is voor ons belangrijk om volgens een duidelijk proces te werken. Ik heb die kennis van processen meegenomen vanuit de drukkerij en toegepast binnen Somention. Zo worden -veel gestelde- vragen van tevoren uitgewerkt, hebben we databases met antwoorden en heeft iedere klant een eigen brandteam. Er is een hele duidelijk afstemming in systemen, werkwijzen en work-flows. Juist door deze processen ontstaat er een heel ontspannen werksfeer. Ik ben zelf vrij los en geef graag mensen eigen verantwoordelijkheid.
Interactie vinden we het leukst en vormt echt het ‘social’ component van social media.
Socia(a)l kompas
Het begin van corona was voor ons een enorm spannende tijd. We hadden alles op de rit, waren enorm aan het groeien en plotseling stond de wereld stil. Klanten cancelden hun campagnes en we moesten vrijwel alle ingeplande berichten verwijderen. De eerste weken lag ik nachtenlang wakker en dacht ik ‘oh nee… de tweede drukkerij’. Social is voor veel merken natuurlijk een ‘positive news show’, dat paste op dat moment totaal niet. Maar binnen twee weken veranderde de tendens compleet. We gaven advies aan onze klanten, waarbij de focus lag op een andere boodschap. Niet alleen het beeld, maar ook de toon van de berichten werd anders. Posts over vrolijk naar buiten gaan maakten plaats voor een bericht dat steun, of houvast bood.
Social werd tegelijkertijd het belangrijkste communicatiekanaal, dus alle budgetten schoven op naar digitaal. Het was alle hens aan dek voor ons, zij het vanuit huis, om al het werk voor elkaar te krijgen. Een intensieve, maar ook bijzondere periode die voor óns gelukkig erg meeviel.
Door de jaren heen leren we steeds meer over hoe we moeten omgaan met maatschappelijke ontwikkelingen en actualiteit. We hebben alle merken waarvoor we werken een draaiboek gegeven over hoe ze het beste konden communiceren richting hun volgers. Deze periode heeft ons veel geleerd, zowel op positief als negatief vlak. We zijn één van de grotere bureaus in Nederland en we hebben besloten om wat met de keerzijde van social te doen. Zaken als fake news en het zelfbeeld van jongeren spelen hier een belangrijke rol. We hebben zogenaamde ‘social principles’ opgesteld, waarmee we merken willen adviseren over hoe met dit soort onderwerpen om te gaan. Authenticiteit speelt hierin een belangrijke rol, berichten hoeven niet mooier te zijn dan het is. We willen merken hiermee laten zien dat het waardevol is om eerlijk, inclusief en bewust te communiceren. Social is een nieuw vakgebied, dat heeft -uiteraard- ook negatieve kanten. Maar ik ben ervan overtuigd dat nieuwe techniek eerst moet ‘indalen’ om vervolgens positief te ontwikkelen.
(…) Het delen van kennis dwingt ons om voorop te lopen
Eerlijk delen
Vanuit Somention hebben we de overtuiging dat we moeten delen. We delen vrijwel alles, van social media analyses, tot complete lessen in de Somention Academy. Ik vind het mooi om allerlei marketeers te ontvangen die zich laten bijpraten over de nieuwste ontwikkelingen. Mensen vragen zich weleens af of dit niet schadelijk is voor ons bedrijf. Maar ik zie het juist als een motivatie: het delen van kennis dwingt ons om voorop te lopen en te blijven ontwikkelen. Het is natuurlijk een nieuwe business, iedereen is zoekende. Je moet elkaar een beetje helpen en juist de waardering die ontstaat vanuit het delen stimuleert mij. Ik zie het ook terug in mijn hobby’s (voorzitter van hockeyclub en sinds kort raad van toezicht van Blijdorp red.). Naast dat het zorgt voor een goede balans met Somention, leer ik bijvoorbeeld nieuwe, interessante mensen kennen. Daarnaast kan ik door deze hobby’s iets terug doen voor de stad. Ik heb sowieso het gevoel dat dit ook steeds meer leeft onder de nieuwe generaties: minder materialisme en meer de drang om elkaar te helpen, inspireren en te delen.
Meer verhalen uit de stad lezen? Check onze inspiratiepagina en maak kennis met Rotterdamse medeondernemers.