>
Foto: Jan van der Ploeg

Subsidie voor schoon en slim vervoer naar bouwplaatsen vernieuwd

5 juli

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Subsidie voor schoon en slim vervoer naar bouwplaatsen vernieuwd

Bouwers in Rotterdam die minder ritten van en naar de bouwplaats kunnen maken en deze schoon uitvoeren kunnen subsidie aanvragen. Eerder stelden de gemeente Rotterdam en het Rijk al 1,3 miljoen euro beschikbaar voor de subsidieregeling Stimulering ritbesparing in de bouwlogistiek. Deze regeling loopt af, maar Rotterdam wil de schone en slimme bouwlogistiek blijven steunen en heeft daarom besloten de regeling te vernieuwen. Vanaf 1 juli 2021 kunnen bedrijven de nieuwe subsidie aanvragen, er is een bedrag van 650.000 euro beschikbaar.

De subsidie is bedoeld als een bijdrage aan de opstartkosten voor slimme en schone bouwlogistiek. Als aannemers minder ritten maken om Rotterdamse bouwplaatsen te bevoorraden en dat waar mogelijk doen met elektrische voertuigen, dragen zij bij aan vermindering van CO2-uitstoot en verbetering van de luchtkwaliteit en de bereikbaarheid van de stad.

Belangrijkste wijzigingen

Omdat de subsidie al even loopt, heeft de gemeente goed onderzoek kunnen doen naar mogelijke verbeteringen in de subsidieaanvraag. Daarom is in de nieuwe regeling een aantal dingen gewijzigd. De belangrijkste wijzigingen zijn:

  • Subsidie voor vermindering personeelsvervoer

Waar de subsidie eerst alleen aangevraagd kon worden voor ritbesparing van materiaal- en materieelvervoer, valt nu ook ritbesparing van personeelsvervoer onder de subsidieregeling. Veel onderaannemers komen met de bestelauto naar de bouwplaats. Inzet van collectief personenvervoer, door bijvoorbeeld inzet van een personenbus tussen bouwhub en bouwplaats, of lockers op de bouwplaats waar onderaannemers hun materiaal kunnen opslaan, kan deze ritten aanzienlijk verminderen.

  • Minimaal 50 ritten besparen in plaats van 100

Bouwers moeten in de nieuwe regeling een besparing van minimaal 50 ritten hebben, in plaats van 100 ritten.

  • Langere subsidieperiode

De subsidie loopt niet 1,5 jaar, maar wordt voor 2,5 jaar aangeboden (of tot het maximale bedrag van de subsidieregeling is bereikt). De planningen in de bouw zijn vaak onzeker en projecten duren vaak meerdere jaren. Daarom is een langere subsidieperiode vastgesteld.

Subsidie aanvragen

Het aanvragen van de subsidie kan via de website van de gemeente Rotterdam. Hier staat meer informatie over de voorwaarden en het aanvraagproces.

Samen op weg naar nul

Rotterdam gaat voor schone en efficiënte logistiek. Met als doel een gezonde, bereikbare en aantrekkelijke stad. Een van de maatregelen die Rotterdam neemt om dit doel te behalen is de invoering van een Zero Emissie Zone voor Stadslogistiek (ZES-zone) op 1 januari 2025. Dit is een gebied waarbinnen de logistiek zo efficiënt mogelijk wordt uitgevoerd, met alleen uitstootvrije voertuigen. De gemeente gaat samen met partijen uit de logistieke sector op weg naar nul: nul inefficiënte ritten, nul uitstoot en nul opstoppingen.

Logistiek 010

Logistiek 010 is hét netwerk voor de logistieke sector in Rotterdam. Bedrijven die goederen vervoeren, laten vervoeren of servicediensten aanbieden kunnen zich vrijblijvend aansluiten en zo op de hoogte blijven van het laatste nieuws rondom logistiek in Rotterdam. Ook vinden zij hier kennis, inspiratie en een groot netwerk om ervaringen mee te delen. Meer informatie en aanmelden kan op www.logistiek010.nl.  

Meer informatie?

Het aanvragen van de subsidie Stimulering ritbesparing in de bouwlogistiek kan via de website van gemeente Rotterdam. Hier staat meer informatie over de voorwaarden en het aanvraagproces.

Volg het laatste nieuws rondom logistiek in Rotterdam via www.logistiek010.nl.  

Meer informatie over de Zero Emissie Zone en de toegangseisen is terug te vinden op de website van Logistiek010.nl.

Lees meer over de geldende coronamaatregelen voor bouwondernemers op de pagina Bouwsector en 1,5m op Onderenemen010.nl