Value Maritime maakt het gebruik van maritieme brandstof duurzamer en goedkoper!
Value Maritime is een Rotterdams bedrijf dat een product heeft ontwikkeld om maritieme transport te verduurzamen: de Filtree. Yvette van der Sommen, Director Asia Pacific bij Value Maritime, vertelt ons over hun product, de recente uitbreiding naar Singapore en wat de reputatie van Rotterdam voor ze heeft betekend.
Het product van Value Maritime: de Filtree
Bij Value Maritime staat de Filtree dus centraal, een product dat ze zelf hebben ontwikkeld en gepatenteerd. De naam Filtree is een samenvoeging van de woorden ‘filter’ en ‘three’. Dit verwijst naar de drie stoffen die door het product worden gefilterd uit de uitlaat van schepen: sulfaat, fijnstof en CO2. “De Filtree maakt de uitlaatgassen van schepen schoon, en werkt eigenlijk op 4 milieuaspecten” legt Yvette uit. “We plaatsen een unit achter de uitlaat, waardoor de uitlaatgassen door ons systeem heen stromen. Zo filteren we op fijnstof en sulfaat. Ook maken we het water dat daarvoor gebruikt wordt weer schoon voordat het van boord gaat. En waar we de eerste ter wereld in zijn: we halen ook CO2 uit de uitlaatgassen. Dat is echt uniek, en dat doen we op een heel energiezuinige manier.”
De Filtree is voor hun klanten bijzonder interessant vanwege de klimaatregels die in veel gebieden gelden. Yvette: “Schepen mogen in bepaalde gebieden maar een bepaalde concentratie sulfaat in de uitlaatgassen hebben. Dan kunnen ze twee dingen doen. Of met duurdere olie varen die een lagere sulfaat concentratie heeft, of een end-of-pipe solution gebruiken. Dat laatste bieden wij aan, met de toevoeging dat wij niet alleen sulfaat uit de uitlaatgassen halen, maar ook fijnstof en CO2.”
De opgevangen CO2
De CO2 die de Filtree opvangt wordt vervolgens niet verspild. “In Rotterdam, en ook in andere delen van Europa, hebben we een hele mooie oplossing bedacht voor de CO2 die we opvangen. We gebruiken deze om gewassen in kassen te laten groeien. Wat veel kassen nu doen is dat ze gas verbranden, voor warmte maar ook voor het generen van CO2 om gewassen sneller te laten groeien. Op andere locaties in de wereld kijken we bijvoorbeeld naar methanol productie, waar CO2 een grondstof voor is. Of naar de voedselindustrie, waar ook veel CO2 nodig is. Op plaatsen waar het echt niet anders kan kijken we naar ondergrondse opslag als een oplossing.”
Value Maritime en Singapore
Onlangs is Value Maritime uitgebreid naar Singapore. Yvette was nauw betrokken bij de uitbreiding. “Singapore is echt dé maritieme hub in Azië. We hebben daar veel grote klanten, zoals Xpress Feeders en Eastern Pacific Shipping. Daarnaast zijn we bezig om in Singapore CO2 van schepen te mogen halen en aan land verder te verwerken. Singapore is namelijk de grootste bunker hub ter wereld, bijna alle grote schepen komen daar om te tanken. Dus een logische plek om bunkering van het schip te combineren met het lossen van CO2.”
In april 2023 was Value Maritime een van de dertien Rotterdamse bedrijven die deelnam aan een handelsmissie naar Singapore, georganiseerd door Rotterdam Partners. Yvette was er ook bij. “Het was voor ons een hele nuttige week. De haven van Singapore en Rotterdam hebben een erg goede relatie en een handelsmissie als deze versterkt dit alleen maar. Je komt met allerlei ondernemers, scheepseigenaren en lokale autoriteiten in contact, die op deze manier makkelijker te bereiken zijn dan wanneer je daar in je eentje heen gaat. Zo heeft de missie ons geholpen aan potentiële nieuwe klanten en nieuwe connecties. Dus ik zou het Rotterdamse ondernemers echt aanraden, zo’n handelsmissie.”
De maritieme reputatie van Rotterdam
Het hoofdkantoor van Value Maritime is gevestigd in het M4H gebied in Rotterdam. Volgens Yvette is Rotterdam voor Value Maritime een logische locatie. “Wij zijn van oorsprong een Nederlands bedrijf actief in de scheepvaart. Het is daarom logisch om ons te vestigen in dé maritime stad van Nederland. Daarnaast staat Rotterdam in de maritime wereld erg hoog aangeschreven op gebied van innovatie en vergroening. Wij kunnen nu laten zien dat wij samenwerken met de haven van Rotterdam en dat de CO2 (afgevangen op een schip) hier daadwerkelijk aan land gebracht kan worden. Nu we dit hebben bewezen in de toonaangevende haven van Rotterdam, focussen wij ons in de volgende fase op het opzetten van een wereldwijd netwerk van havens waar schepen hun CO2 kunnen afgeven. Met een wereldwijd netwerk kunnen schepen hun afgevangen CO2 overal van boord halen en komen de noodzakelijke doelen om emissies in de scheepvaart drastisch omlaag te brengen een stap dichterbij.