Van Rotterdam naar Berlijn in 90 minuten.

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Innovatie
    • Start-up

Rotterdam zit vol met innovatieve ondernemers. Van innovators die werken aan het oplossen van de problemen van vandaag, van duurzaamheid tot inclusiviteit en alles daartussenin. Voor Rotterdam en daarbuiten. 

Deze week lees je over Mars Geuze, één van de oprichters van Hardt Hyperloop. Een hyperloop is een magneetzweeftrein die rijdt door een buis die vrijwel vacuüm is gezogen. Mars vertelt hoe de hyperloop het publieke transport echt kan veranderen.

Het begon met een challenge

Oprichter Mars: ‘We zaten toch al volop in de competities, dus we dachten ‘ach ja waarom ook niet’. Dus we besloten af te reizen naar de Verenigde Staten om mee te doen met de challenge. Hier streden we tegen andere partijen en wonnen uiteindelijk als team de wedstrijd. Dat was natuurlijk te gek. Elon Musk was gelijk overtuigd, maar eigenlijk was ik dat niet direct. Met alleen een coole technologie kom je namelijk nergens. Want wat voegt het toe? Ik vond dat ik eerst meer onderzoek moest doen naar welk probleem we nou eigenlijk oplosten en wat precies de businesscase was. Pas toen ik het Europese vliegnetwerk in kaart had gebracht was ik overtuigd. Met een paar jaar vliegomzet kan je het hele Europese netwerk bouwen. De financiële aantrekkelijkheid op de lange termijn gaf een belangrijke doorslag’.

Inmiddels is Hardt Hyperloop uitgegroeid tot 45 medewerkers en zitten ze in de Sciencetower in Rotterdam.

Van kinds af aan heb ik me aan het straatbeeld met veel auto’s gestoord.

Mars Geuze, oprichter Hardt Hyperloop

Wat is een hyperloop?

Een hyperloop is een magneetzweeftrein die rijdt door een buis die vrijwel vacuüm is gezogen. Het is een soort buizenpost voor mensen en goederen. Door de lage luchtweerstand kan het voertuig enorme snelheden bereiken, denk aan zo’n 700 kilometer per uur. In 90 minuten ga je van Rotterdam naar Berlijn. De hyperloop kan een duurzamer alternatief zijn voor zowel continentale vluchten als binnenlands autogebruik. Ook kunnen de hyperloops worden aangesloten op het bestaande ov-systeem.

Betrokkenheid gemeente Rotterdam

Mars: ‘De gemeente is al vanaf het begin bij ons betrokken en zet zich erg in om Hardt van de grond te krijgen. Rotterdam is een stad is die echt meedenkt en dat zie ik niet zo snel ergens anders. Dat was voor ons ook een belangrijke reden om in Rotterdam verder te groeien. Zo kwamen ze hier op het idee van een experience center om mensen al kennis te laten maken met de hyperloop. Omdat een groot deel ook gaat om sociale acceptatie. Up!Rotterdam heeft ons een podium gegeven om ons verhaal te vertellen, waardoor investeerders geïnteresseerd zijn geraakt. Via Up!Rotterdam komen er ook steeds allerlei delegaties naar de stad die dan ook weer bij ons langskomen. Daar hebben wij natuurlijk ook veel profijt van.‘

Hardt Hyperloop is nu bezig met het bouwen van een testbaan in Groningen. Dat is een baan van 420 meter waar alles getest kan worden. Het plan is om in 2030 de eerste echte pilot te draaien. ‘Rotterdam denkt nu al mee wat daarvoor een geschikte locatie zou kunnen zijn‘, aldus Mars.

De toekomst van het publieke transport

‘Met de Hyperloop kunnen we echt het publieke transport veranderen‘, vertelt Mars. Straks hoef je afstanden tot 2500 km niet meer te vliegen, maar reis je met de hyperloop. Los van de impact op het energieverbruik (slechts 10 procent!) heeft het ook invloed op waar we kunnen wonen, werken en leven. Zo kan je met de hyperloop straks werken in Rotterdam en wonen in Berlijn.

Ondernemen in Rotterdam

Ondernemen is gewoon doen. Daarom is de Make It Happen-slogan zo goed, want dat past echt bij ons en bij de stad. Je bent wel altijd strategisch bezig, maar aan het einde van de dag moet je het gewoon cheffen.

Deel deze pagina