Varsha’s innovatieve reis met IMcoMET
Boven in The Science Tower van Rotterdam werkt Varsha Thakoersing samen met een gemotiveerd team aan een nieuwe behandelmethode voor huidziekten. Ter ere van het 40-jarig jubileum van de Ondernemersbalie duiken we in het innovatieve verhaal van Varsha, medeoprichtster van IMcoMET. Haar reis: Van wetenschapper naar CEO.
Varsha: Van wetenschap naar ondernemerschap
Varsha, met een achtergrond in biofarmaceutische wetenschappen en een passie voor het ontwikkelen van geneesmiddelen, ontdekte een nieuwe roeping buiten het laboratorium. Het kantelpunt van onderzoeker naar ondernemer begon met een telefoontje van voormalig collega, en inmiddels businesspartner, Paul Oranje. Samen met de andere oplossingsgerichte oud-collega Alexandre Motta, leidde dit in 2019 tot de oprichting van IMcoMET.
Ik had nooit verwacht ondernemer te worden, maar het is echt zo leuk om mijn wetenschappelijke kennis te combineren met ondernemerschap. Als ondernemer leer ik constant nieuwe dingen en groei ik op allerlei vlakken.”
Varsha Thakoersing, IMcoMET
IMcoMET werkt aan een doorbraak in de behandeling van huidkanker en veelvoorkomende huidziekten, zoals eczeem en psoriasis. Met hun 3D-technologie kunnen ze vloeistoffen uit de huid halen, waardoor dermatologen en oncologen gepersonaliseerde behandelingen kunnen aanbieden. De impact die het bedrijf maakt is dan ook de grootste drive.
De rol van de Ondernemersbalie
In de beginfase was het advies van de Ondernemersbalie cruciaal voor IMcoMET. Varsha benadrukt hoe de balie hielp met belangrijke beslissingen over de ondernemingsvorm. Ook het vinden van financiering en het aanvragen van patenten was een belangrijke stap voor de bescherming van de innovatieve technologie.
De cursussen en het netwerk van de Ondernemersbalie waren onmisbaar om ons wegwijs te maken in het complexe landschap van subsidies en patenten.“
Varsha
Als beginnend ondernemer ontving Varsha ondersteuning bij het verfijnen van haar businessplan, het bepalen van strategische doelen en het verbeteren van de bedrijfsvoering. Dat was cruciaal voor de groei van IMcoMET.
Varsha’s advies?
Voor andere ondernemers heeft Varsha twee waardevolle tips. Ten eerste benadrukt ze het belang van marktonderzoek: zorg ervoor dat er daadwerkelijk vraag is naar je product door gesprekken aan te gaan met potentiële eindgebruikers. Begrijp hun behoeftes en vereisten. Ten tweede onderstreept Varsha het belang van een sterk netwerk. Door kennis en informatie te delen, vergroot je de kans op succes. “Gebruik het netwerk en de middelen die beschikbaar zijn, zoals de Ondernemersbalie, om je weg te vinden in het ondernemen. Succes komt niet alleen door hard werken, maar ook door samen te werken en te leren van anderen.” benadrukt Varsha.
Jouw onderscheidendheid is een kracht
Varsha benadrukt tot slot een krachtige boodschap van diversiteit en mogelijkheden in de ondernemerswereld. Als vrouwelijke ondernemer van kleur moedigt Varsha anderen aan zich niet te laten beperken door geslacht of afkomst. Zij refereert naar de quote: ‘Talent is equally distributed; opportunity is not’,en hoopt vanuit haar rol andere ondernemers te inspireren om meer gelijke kansen te creëren.
Talent is equally distributed; opportunity is not.”
Varsha
40 jaar Ondernemersbalie – inspiratieverhalen
Rotterdam, de stad van vernieuwing en ondernemen, is de thuisbasis van veel ondernemers die gestart zijn bij de Rotterdamse Ondernemersbalie. Verhalen die een inspiratiebron voor velen zijn. In het kader van het 40-jarige jubileum van de Ondernemersbalie spraken we deze ondernemers. Je leest er alles over op onze jubileumpagina!