Jong VeggiHap kiest abrupt nieuw afzetkanaal door corona

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

VeggiHap maakt 'circulaire' pasta: VeggiPasta. De grondstof voor de pasta is groente die vanwege een afwijkende vorm niet in de winkel komt, of overproductie uit de groentesector. De coronapandemie betekende een breekpunt voor het jonge bedrijf. De onderneming veranderde radicaal van afzetkanaal.

Tegengaan van voedselverspilling is een belangrijke drijfveer van Sean Patrick en Pieter van der Manden van VeggiHap. Daarnaast zien ze dat consumenten gezond eten steeds meer omarmen. “En dan nóg eten mensen te weinig groente. Dus een extra portie ‘verborgen groenten’, die je eigenlijk ongemerkt binnenkrijgt met onze pasta’s, kan geen kwaad”, zegt Pieter. In het Labhotel in de Sciencetoren op het Marconiplein maken Sean Patrick en Pieter van der Manden hun VeggiPasta.

Matooke

Sean, met een opleiding en achtergrond in de agro- en foodsector, startte in 2016 met experimenten met matooke, de groene banaan die veel geteeld wordt in zijn land van herkomst Oeganda. Sean: “Ook daar is veel verspilling en ik wilde kijken hoe ik daarvan een innovatief product voor de Europese markt kon maken.” De matooke-pasta zit nog steeds in het assortiment.
Dichterbij huis kwam hij in de Nederlandse agrarische sector tot het inzicht dat er ook een zee aan onbenutte groenten bestond. Sean: “Groenten met een imperfecte vorm zijn net zo lekker en kwalitatief goed als eersteklasproducten, maar komen niet in de winkel. Zonde. De aanvoer van matooke is nog wel eens lastig. De Nederlandse groenten zijn binnen handbereik.”

"We hebben net zo lang gezocht tot we een pasta hadden met meer dan 50 procent groente."

Sean Patrick, VeggiHap

Twee eigenaren VeggiHap in productieruimte pasta

Sean Patrick (links) en Pieter van der Manden (rechts)

Lokale groenten

In 2018 startte VeggiHap met groenten uit de omgeving van Rotterdam. Inmiddels verwerkt VeggiHap puree van restpartijen rode biet, wortel, pompoen en spinazie samen met biologisch speltmeel van meelhandel Voogd uit Ouddorp tot dieprode, groene en oranje pasta, in originele Italiaanse vormen. “Er liggen meer pasta’s van groenten in de winkel, vooral van kikkererwten. Die pasta’s zijn functioneel, vooral gemaakt voor mensen met een glutenallergie. Of ze bevatten maar 3 procent groente. Wij hebben net zo lang gezocht tot we een pasta hadden met meer dan 50 procent groente én met het mondgevoel én de lekkere smaak van gewone pasta”, zegt Sean.

Abrupte switch door corona

VeggiHap koos in 2019 voor de afzet de bedrijfscatering- en horecamarkt, vooral omdat het productievolume nog beperkt was. Aan die afzet in het foodservicekanaal kwam door corona abrupt een eind. Het pastabedrijf maakte een razendsnelle omslag en richt zich nu op ketens en winkels gespecialiseerd in lokale en gezonde voedingsmiddelen. Voorbeelden hiervan zijn Rechtstreex, de leverancier van lokale voedingsmiddelen, en Pieter Pot, van de verpakkingsvrije boodschappen.

Groei

Het gaat goed met de productie van VeggiHap. De verwachting is dat de volledige capaciteit van 4.000 kilo pasta per maand in de kleine productieruimte in het Labhotel snel benut is. Het bedrijf is bezig financiering te zoeken, om uiterlijk in 2021 de overstap naar een nieuwe, grotere locatie in Rotterdam te kunnen maken. Nu al wordt de pasta verpakt in sociale werkplaatsen. Pieter: “Als we groeien, is er ruimte in ons eigen productiebedrijf voor meer medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt.”

Subsidie voor nieuw businessplan

VeggiHap wil een groeistap maken. Het doel van VeggiHap is nu om minimaal 100 verkooppunten te hebben eind 2020 en 1.000 orders per week via de webshop. “Veel consumenten zijn oprecht bezorgd over het voedselsysteem en de verspilling van voedsel. En ze staan open voor nieuwe en gezondere vormen van voeding. De belangstelling is er dus. Maar het vergt een heel andere logistiek en branding. Denk aan een mooie verpakking. En hoe krijg je bijvoorbeeld duurzaam en niet al te duur pakketjes bij mensen thuis? Dat doen we nu met fietskoeriers”, zegt Pieter.
De ommezwaai naar de nieuwe afzetkanalen en de bijbehorende branding en logistiek gaat goed, maar kan een financiële injectie gebruiken. VeggiHap heeft zich aangemeld bij Citylab010 en hoopt op een subsidie voor haar nieuwe businessplan.