Vijf tips voor een voortreffelijke fysieke winkel

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

We zien steeds meer webwinkels. Toch hoeft dat niet het einde van de fysieke winkel te betekenen. Winkels kunnen voorzien in sociale behoeften van mensen. Maar hoe maak je je winkel aantrekkelijk genoeg voor klanten om er hun schaarse tijd te besteden? Hier zijn vijf tips om uit te blinken in de uitvoering van je winkel.

Het lijkt wel of het in de retail alleen nog om online en technologie draait. Toch heeft de fysieke winkel een toekomst. Winkels kunnen voorzien in de behoeften van mensen aan ontmoetingsplaatsen, sociale interactie en gedenkwaardige ervaringen. De mens is immers een sociaal wezen, wil niet de hele dag alleen achter de computer zitten maar heeft behoefte om ideeën en gevoelens te delen en erop uit te gaan en vermaakt te worden.

Tijd is echter schaars; winkels concurreren niet meer op lokale distributie van artikelen maar om de schaarse tijd van consumenten. Veel bestaande winkels zijn niet aantrekkelijk genoeg voor klanten om daar hun schaarse tijd te besteden. Hoe word je als winkel weer relevant? Hoe maak je het verschil? Het gaat om een combinatie van een uitmuntende uitvoering en het slim toepassen van technologie.  

Vijf tips om uit te blinken in de uitvoering van je winkel:

1. Denk na over het dna van de winkel
Het is van belang dat klanten begrijpen wat het dna en de filosofie achter je winkel zijn. Winkels worden vaak bezocht op basis van de belofte van het merk en een aangenaam bezoek zorgt vervolgens voor nieuwe ambassadeurs van het merk. Dat helpt ook in het vinden van de juiste medewerkers. Millennials willen vooral werken voor merken die ergens voor staan. Nieuwe start-ups in retail en horeca zijn vaak toonaangevend met waar ze voor staan om zowel werknemers als bezoekers aan te trekken.

2. Zit je op de goede plek?
Als retailer moet je niet alleen kijken naar je eigen winkel, maar ook naar het winkelgebied. De meeste formules zijn niet sterk genoeg om in hun eentje te overleven. Zij hebben een sterk omliggend winkelgebied nodig. Bij de kwaliteit van een winkelgebied gaat het om twee elementen: de 'hardware', dat zijn fysieke elementen zoals winkels, bereikbaarheid en parkeervoorzieningen en de 'software' zoals de samenwerking in het gebied en de evenementenkalender. Er zijn te veel winkels in Nederland, dus kijk heel kritisch naar de locatie van je winkel. Zit je op de goede plek? Is dit over drie tot vijf jaar nog steeds de goede plek? Zo nee, wat moet er gebeuren?

3. Focus vooral op expertise en experience
Als retailer zul je moeten nadenken hoe je met je winkel onderscheidend wil zijn. Met personeel en beleving kan de winkel het verschil maken. Expertise van het personeel en experience (beleving) van de winkel zijn de beste aanknopingspunten. Bij veel winkels moet er op dit gebied nog echt wat gebeuren. Vaak wordt personeel als ‘costs walking on legs’ gezien in plaats van als bron van klantwaarde en ambassadeurschap. Ook beleving is in veel winkels ver te zoeken: het zijn vaak meer pakhuizen met een kassa dan inspirerende plaatsen om fijn te vertoeven. Het doel van iedere retailer moet zijn om ‘net als vroeger' een echte relatie met de klant op te bouwen.

4. Het gaat niet om technologie en kanalen maar om de klantreis

Technologie is voor fysieke winkels niet de enige manier om te overleven. Het gaat niet om technologie maar om de klant. Technologie moet de klantreis ondersteunen met de juiste combinatie van online en offline. Slimme retailers gebruiken daarom zowel het internet als de fysieke winkel op de juiste manier. Echte winkels kunnen direct een probleem oplossen, bezoekers inspireren en van bezoekers echte fans maken. Echte winkels zijn het uithangbord van een merk en waar dat voor staat. Onlineklanten zijn vaak fors duurder dan fysieke klanten. Want als je het goed doet heb je in een echte winkel lagere acquisitie- en transactiekosten per klant en minder bijkomende kosten voor het verzenden en eventueel retourneren. Daarbij is elke bezoeker een kans om het aantal artikelen per klant en dus het gemiddelde bonbedrag te verhogen. Fysieke winkels zijn daarbij een broedplaats van smaak en nieuwe trends. Ze bevestigen of bij de inkoop gemaakte inschattingen waarheid worden.

Het internet is zeer geschikt om het bezoek aan de fysieke winkel aan te jagen. Via de webshop sturen op click & collect- of check & reserve-opties levert extra bezoek en vermindert verzendkosten. Moderne technologie kan ook worden gebruikt voor het analyseren en gebruiken van klant- en voorraadkennis vanuit kassadata, zorgen voor mobiele vind- en zichtbaarheid en het creëren van een actieve 'local social-gemeenschap’ via sociale media.

5. Verkopen is een vak: zet het vakmanschap in de winkel centraal
Om de strijd aan te kunnen met het gemak van online moeten retailers elke dag met veel energie en een obsessieve focus op de klant aan het werk. Als je bezoekers hebt moet je daar heel blij mee zijn en ze heel veel energie en aandacht geven. Klanten eenzaam laten rondwandelen is geen strategie. Natuurlijk kan data een retailer helpen met vertellen waar consumenten zijn, zijn geweest en naartoe willen, maar het antwoord op de vraag naar hogere omzetten ligt voor een groot gedeelte gewoon klaar op de winkelvloer. 

Alleen met een keiharde focus op onderscheid in de uitvoering wordt de fysieke winkelervaring beter dan die bij de concurrentie en goed genoeg om het gemak van online te kunnen verslaan. Als die basis staat, is het zinvol om via advertenties en sociale media actief meer bezoekers naar de winkel te halen. Elk uur van de dag moet je uitblinken in de uitvoering van goed gastheerschap gecombineerd met de oprechte wil om omzet te maken. Een van de belangrijkste onderdelen van een succesvolle winkel is dan ook menselijke betrokkenheid; daarmee kun je meer producten met een hogere marge verkopen. Om dat te realiseren moet je talent aannemen dat zelfstandig kan denken en klanten blij kan maken. Instore techniek om ‘nee-verkopen’ op te vangen is prima, maar getrainde medewerkers die focus hebben op wat verkoopbaar aanwezig is zorgen voor veel extra omzet. Omarm de bezoeker die de moeite heeft genomen het huis te verlaten, door het verkeer te rijden en een parkeerplaats te vinden om je winkel en spullen te komen bekijken.

Bron: Retailtrends