Waarom je naar SXSW moet gaan

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Het zit er alweer eventjes op. SXSW in Austin, Texas. Dit Amerikaanse meerdaagse festival met meer dan 400.000 bezoekers verenigt succesvol business en pleasure. Rotterdam was aanwezig met een delegatie, waaronder Erasmus Centre for Entrepreneurship, Startup Foundation, BlueCity en meerdere Rotterdamse startups. In dit artikel en de korte aftermovie vertellen ze je waarom je volgend jaar zeker naar SXSW moet gaan.

Wat was het ook alweer, SXSW?

“SXSW is hét innovatieve evenement in de VS waar mensen uit interactive, muziek en film met elkaar vermengen. Anders dan een typisch congres zijn mensen ondergedompeld in een festival sfeer. Dat levert mooie informele ontmoetingen op”, vertelt Lars Crama, Chief Commercial Officer BlueCity en een van de Rotterdamse bezoekers van SXSW. Om ons thuis een indruk te geven van hoe zoiets eruit ziet is er een korte aftermovie gemaakt.

Rotterdamse delegatie

De stad Rotterdam was aanwezig samen met een Nederlandse delegatie onder de naam New Dutch Wave. De groep had een eigen locatie en programma gericht op informatie-uitwisseling en matchmaking. Nederland speelde met het programma in op een van de thema’s van SXSW, de Cities Summit. Dat bleek een uitstekende invalshoek om Rotterdam op de kaart te zetten als innovatieve, aantrekkelijke stad. Vanuit Rotterdam waren aanwezig: Erasmus Centre for Entrepreneurship, BlueCity, Startup Foundation en startups Üscoutfor, Kamangir, Lightning Video Editors, Volareo, DashTag en NewMediaBrains.

Wat deelnemers eruit hebben gehaald

Waarom heb je je aangemeld, wat heb je eruit gehaald en raad je andere bedrijven aan volgend jaar te gaan? We vroegen het Lara Crama (CCO, BlueCity), Martin Luxemburg (directeur ECE) en Kevin Vink (CEO, Üscoutfor).

1. Toegang tot een nieuw netwerk
Een van de startups die mee was is Üscoutfor. Ze ontwikkelden een big data pro zoekmachine voor sporttalenten. Kevin Vink van Üscoutfor: “Het mooiste resultaat op SXSW is voor ons is dat we straks misschien in samenwerking met een Nederlandse, in Los Angeles gevestigde, partij daar kunnen lanceren.” Ook BlueCity profiteerde van toegang tot een nieuw netwerk. De keynote van Lars Crama (op de foto hier onder) en zijn deelname aan het smart city panel leverden (onverwacht) twee verzoeken om het BlueCity concept in andere landen uit te rollen.

2. Anders kijken en leren
Martin Luxemburg, directeur van Erasmus Centre for Entrepreneurship vond het festival een bijzondere ervaringen om meerdere redenen. Je bevind je in een andere ambiance, met Texas BBQ, NASA astronauten en rodeo. Je komt van alles tegen en hebt de gelegenheid om eens in een andere setting met collega’s te praten. Het event is echt een zoektocht naar gave, bijzondere en mooi innovaties en connecties. Lars Crama van BlueCity bevestigt dit: “Als je gaat om sales te doen zijn er vast prima alternatieven. Maar als je open staat voor nieuwe ervaringen en wil leren, dan raad ik het zeker aan. De business die daar uit volgt is een bonus.”

Lars Crama van Bluecity voor de nederlandse stand op het SXSW Festival

Deelname 2019

Uit de evaluatie blijkt dat er zeker animo is om volgend jaar weer gezamenlijk naar SXSW te gaan. Of het ook lukt en wat de aanpak wordt gaat het komende half jaar blijken. Wat kun je doen als je enthousiast bent? Dave Geensen, projectmanager gemeente Rotterdam: “Dit jaar hebben we actief startups uitgenodigd via ons netwerk. Via de hubs zoals BlueCity en CIC hebben we ondernemers gevraagd zich aan te melden. Honderden ondernemers zijn via deze weg bereikt. Als we volgend jaar weer gaan dan willen we een nog groter bereik. Op dit moment kun je het beste de website van SXSW en ondernemen010 in de gaten houden of even een mailtje sturen om je interesse aan te geven”.

Waarom de gemeente hierin investeert

De gemeente Rotterdam zet in op groei van Rotterdamse bedrijven voor meer banen in onze stad. Voor deze bedrijven zijn netwerken, klanten, kapitaal en ruimte onmisbaar. Dit vraagt om investeringen. Dat is vooral soms lastig voor de nog relatief kleine bedrijven. Daarom ondersteunt de gemeente Rotterdamse startups en scaleups. Door bijvoorbeeld bedrijven een podium te geven op SXSW helpen we startende bedrijven met het versterken van hun internationale zichtbaarheid en netwerk.