• Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Duurzaamheid
    • Innovatie
    • Smart Energy Systems

Wattlab

Na de ontwikkeling van het Solarluik voor binnenvaartschepen, staat Wattlab aan de vooravond van een nieuwe introductie: de Solar Flatrack. Dit modulaire zonne-energiesysteem voor zeeschepen heeft hetzelfde doel als het Solarluik: CO2-uitstoot verminderen door het opwekken van zonne-energie.

Wattlab op locatie

De Solar Flatrack bestaat uit een verplaatsbare, waterdichte dunne plaat met geïntegreerde zonnepanelen en elektronica en fungeert als duurzame generator. Het ziet eruit als een platte doos, met een stekker naar het boordnet om de energie terug te leveren. Door de standaard afmetingen en de bevestigingsmethoden is het model op bijna alle bulktransportzeeschepen toe te passen.

Voorbereidingsfase van pilot

Samen met de Rotterdamse rederij Vertom doet Wattlab een haalbaarheidsstudie en een praktijkproef . Medeoprichter Bo Salet: “Deze zomer hopen we een pilot op een schip uit te kunnen voeren. In deze cruciale fase willen we bewijzen dat de methode ook voor de zeevaart werkt. In de binnenvaart hebben we ons al bewezen.” Bij een positief resultaat start de verkoop over ongeveer een jaar. Het product levert al snel een besparing op van 100 ton CO2-uitstoot per schip per jaar.

Constructieve houding vanuit de gemeente

Volgens Bo is Rotterdam de meest logische plek om deze business case uit te rollen. “De haven is een praktische locatie voor maritieme projecten. Daarbij wordt het ondernemerschap in Rotterdam erg gestimuleerd, vooral als het gaat om duurzaamheidsprojecten. Op dit moment zijn we in de voorfase van de pilot en staan we open voor alle input. Juist nu kunnen we eisen en denkrichtingen nog meenemen om ons product te verbeteren. Met name van zeescheepvaartrederijen. Zo zijn we in staat om het product volledig naar de eisen en wensen van onze toekomstige klanten te vormen. We kijken uit naar de reacties!”

Deel deze pagina