We4Sea: een succesvolle sprong in het diepe

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Maritiem
Dan van Veen, van We4Sea. Foto: Thiemo van Dam

Dan van Veen is owner/cofounder van We4Sea, een bedrijf dat zich richt op dataverzameling om schepen efficiënter te laten varen. Hoe zijn zij gegroeid van startup tot een volwassen bedrijf, gevestigd op een A-locatie in Rotterdam centrum?

Trossen los!

Samen met Michiel Katgert startte hij in 2016 het bedrijf. “We besloten om onze baan bij TNO op te zeggen om ons bedrijf, We4Sea, op te zetten. Dat was (financieel) een sprong in het diepe. We stelden daarom een doel: binnen een jaar klanten hebben en omzet genereren. We leefden ondertussen van ons spaargeld, zonder salaris. De eerste investering in ons bedrijf kwam vanuit Angel Investors, via een pitch bij Tech incubator YES!Delft ”. Rotterdam kent een uitgebreid aanbod van incubators en accelerator programma’s zoals PortXL, Yes!Delft, de Buccaneer en CIC en onderscheid zich daarmee van andere regio’s. Met de investering van Angel Investors kon We4Sea, samen met een IT-bedrijf, een MVP (minimum viable product) bouwen.”

Inmiddels hadden we een tweede investeerder, het Mainport Innovation Fund. Een fonds dat zich richt op oplossingen van bedrijven voor veiligheid, mobiliteit en logistiek rond de (lucht)haven. Het vinden van de juiste funding is niet altijd gemakkelijk. In Rotterdam zijn er meerdere fondsen beschikbaar, zoals ENERGIIQ en het Energy Transition Fund voor bedrijven die een bijdrage willen leveren aan de energietransitie. In 2019 kwam ENERGIIQ aan boord als investeerder.

Na doorontwikkeling van het product hebben we Nederlandse reders uit ons netwerk benaderd. Achteraf was deze doelgroep geen goede keuze. Het was voor hen simpelweg niet relevant genoeg. Daarnaast werkten we op consultancy basis, waardoor de continuïteit ontbrak. We moesten daarom ‘het roer omgooien’. We verlegden de focus op een nieuwe klantengroep, zonder bestaande contacten. Deze klantengroep had hele andere behoeften, waardoor we ons product moesten aanpassen. Die periode was voor ons erop, of eronder. Met de steun van de investeerders hebben we ons plan, product en prognoses aangepast.”

Iedereen kent Rotterdam en het was voor ons aantrekkelijk om ons hier te vestigen.

Het roer om

In de beginfase was We4Sea gevestigd in een kantoortje bij YES!Delft. Door de groei van het bedrijf werd een nieuw pand gehuurd in Delft, om uiteindelijk te verhuizen naar Rotterdam. “Iedereen kent Rotterdam en het was voor ons aantrekkelijk om ons hier te vestigen. Natuurlijk vanwege het maritieme karakter van Rotterdam, maar ook vanwege de bereikbaarheid van de stad en natuurlijk de aanwezigheid van onze klanten. Rotterdam heeft een geweldige ligging en is goed te bereiken met het openbaar vervoer. Ons huidige kantoor in het Groothandelsgebouw voldoet ook volledig aan onze wensen: enorm centraal en op loopafstand van een aantal van onze klanten. De ligging is ook ideaal voor onze medewerkers, die uit verschillende steden hier naartoe komen.”

Nieuwe hens aan dek

Medewerkers vinden was voor We4Sea een behoorlijke opgave. Ondertussen werken er twaalf mensen en is de dertiende in aantocht. “We zijn geen conventioneel bedrijf. We zijn -nog steeds- volop in ontwikkeling, dat moet je als mens echt leuk vinden. Er is momenteel een flink personeelstekort, dat is een flinke uitdaging. 60 tot 70% van ons personeel komt uit het buitenland. We hebben hen benaderd via LinkedIn profielen. Door te filteren op ervaring, achtergrond en opleiding wisten we de juiste mensen te vinden. Recent hebben we een maritiem vacature bureau ingeschakeld.”

Koerswijziging

De belangrijkste les die Dan geleerd heeft in zijn ondernemerschap? “Wacht niet te lang met het wijzigen van je koers. De markt waar wij in begonnen voelde voor mij vertrouwd. Ik kende mensen en wist door projecten wat er speelde in de sector. Achteraf had ik dit sneller willen veranderen. Als startup ben je vaak financieel niet sterk genoeg om rigoureus van koers te wijzingen. Het veranderen van het bedrijfsplan en producten kost namelijk veel tijd én geld.” Samenwerken met incubators als YES!Delft ervaart Dan als erg nuttig. “Het creëert een validatie van je plan en we kregen de tijd en ruimte om ons bedrijfsplan te schrijven. Het advies vanuit het netwerk was ook belangrijk. Hierdoor konden wij veel beginnersfouten voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van een BV, of het verdelen van aandelen. Dit zijn vaak zaken die zich achteraf moeilijk laten wijzingen. Binnen innovatieve ideeën wil je namelijk óf zo snel mogelijk falen, óf bewijzen dat het werkt.”

Wil je meer weten over wat Rotterdam te bieden heeft voor maritieme startups en scale-ups? Check dan de website van Rotterdam Maritime Capital

Ook een goed verhaal? Dan zoeken we jou!

mer met een goed verhaal? Denk jij dat je andere ondernemers kunt inspireren en verder kan helpen? We komeOnze collega’s van de Ondernemersbalie staan klaar voor al je vragen rondom ondernemen.. De Ondernemersbalie is geopend op dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 10.00 en 15.00 uur. Je vindt de Ondernemersbalie op het Ondernemersplein in de Kamer van Koophandel (Blaak 40).n graag met je in contact! Meld je aan via ondernemen010@rotterdam.nl.

Deel deze pagina