Wethouder zet zich in voor vanpooling

  • Inhoudstype:
    • Nieuws
  • Thema’s:
    • Maritiem

Veel werkzoekenden zouden graag in de haven aan de slag willen, maar zien daarvan af, omdat de haven moeilijk te bereiken is. Vanpooling – carpoolen in een 9-persoons busje – biedt hier een goede oplossing voor, maar is fiscaal niet aantrekkelijk.

© Jan de Groen.

De Rotterdamse haven is dringend op zoek naar arbeidskrachten. Begin vorig jaar stonden meer dan achtduizend vacatures in de Rotterdamse haven open. Nieuwe arbeidskrachten zijn daar keihard nodig, onder meer voor de energietransitie. Bedrijven in het havengebied hebben een grote opgave bij het werven van personeel, maar ook van studenten en stagiaires.

Vanpooling: (bijna) van deur tot deur vervoer

Veel werkzoekenden moeten afzien van een baan in de haven, omdat die te slecht bereikbaar is. Het openbaar vervoer biedt meestal geen passende oplossing en is te lang onderweg. Vanpooling biedt hier een goede oplossing voor, want een personenbusje brengt hierbij mensen bijna van ‘deur tot deur’ naar het werk. Een slimme app zorgt voor optimale routeplanning met aantrekkelijke reistijden. Daardoor is het voor veel medewerkers een aantrekkelijk alternatief. Zo zorgt het ook voor minder auto’s op de weg en dus minder schadelijke uitstoot. Een win-win, zou je zeggen.

Vanpooling fiscaal aantrekkelijk maken

Maar helaas is vanpooling fiscaal onaantrekkelijk. Werkgevers mogen voor de gereden kilometers namelijk geen belastingvrije vergoeding geven, omdat vanpooling wordt gezien als ‘bedrijfsvervoer’. Hiermee vervalt een financiële stimulans om te gaan vanpoolen. Zo zorgen de huidige belastingregels ervoor dat gezamenlijke en duurzame vervoersoplossingen worden ontmoedigd. Dat is onlogisch en onwenselijk. Daarom is het hoog tijd om belastingregels voor reiskosten te veranderen, betoogt Robert Simons, wethouder Haven en Economie in Rotterdam.

Als wethouder ben ik al lange tijd bezig om hier verandering in te krijgen. Daarom roep ik, gesteund door het Havenbedrijf Rotterdam, ondernemersvereniging Deltalinqs, provincie Zuid-Holland en metropoolregio Den Haag, politiek Den Haag op om de regels over reiskosten aan te passen. In een brief aan de Tweede Kamer stellen wij voor om de maximale onbelaste reiskosten voor gezamenlijk rijden – carpooling of vanpooling – gelijk te stellen aan de vergoeding van eigen autogebruik, zegt Robert Simons.

Vanpooling wordt temeer interessant als bedrijven het gezamenlijk oppakken, in alle havengebieden en voortbouwen op bedrijven die al met vanpooling zijn gestart. Hoe meer mensen er gebruik van maken des te beter het werkt. Binnenkort starten we bij bedrijven in de Botlek en Vondelingenplaat met de oproep om bij dit initiatief aan te sluiten en mee te doen aan een betere bereikbaarheid van het havengebied.

Vanpooling kan zo op korte termijn onze wegen ontlasten, de economie versterken en de luchtkwaliteit verbeteren, vervolgt Simons. Dus als we willen dat de Rotterdamse haven en de Nederlandse economie blijven bloeien, en naar een duurzamere toekomst gaan, kunnen we niet langer wachten. De nieuwe banen liggen binnen handbereik, nu de haven zelf nog!

Deel deze pagina