Witte de With: een combinatie van horeca, kunst en retail

  • Inhoudstype:
    • Interview
  • Thema’s:
    • Vitale Kerngebieden

Vanuit de Boomgaardsstraat tuurt Melly al jaren om het hoekje de Witte de Withstraat in. Haar foto prijkt op iets wat eruitziet als een billboard, maar dat is het niet. Melly prijst niks aan, er is geen afzender. Alleen haar lachende gezicht en dat statement. Het kenmerkende kunstwerk van Ken Lum roept meer vragen op dan dat het antwoorden geeft. Antwoorden waar de Witte de Withstraat ook naar opzoek is. Want hoe hou je die straat nou zo bijzonder? En wat is de ‘call to action’?

© David Rozing

“Ergens is het heel eenvoudig”, zegt Jeroen, “in het hele Kwartier voel je de combinatie van horeca, kunst en retail. En natuurlijk iedereen die hier komt werken of al jaren woont in de straat of de zijstraten ervan. We hebben het daarom liever over het Witte de With Kwartier. En de straat is daar een belangrijke verbindende ader in.”

Jeroen Lavèn, kunstkenner in hart en nieren, is Community Relations & Operations Manager bij Kunstinstituut Melly. Precies, de dame die om de hoek aan het pand hangt. Het instituut maakt deel uit van het Kunstblock. Een collectief waarin ook MAMA, V2_ en WORM zitten. En allemaal actief op of om de Witte de Withstraat.

Van verlies naar visie

“En dat is echt uniek, ik denk dat we als enige in de wereld op zo’n klein gebied zoveel kunst samenbrengen. Tel daar de winkels, de restaurants en de cafés bij op en vergeet het Hiphophuis en al die anderen niet, ja dan weet je: dit is gewoon een heel bijzonder gebied. De grote uitdaging zit hem erin dat we dat evenwicht, die samenwerking, goed in balans moeten houden. We zijn heel blij dat zaken als Things I Like Things I Love en de Swan Market erbij zijn gekomen in plaats van een franchiser. Daar ligt ook echt een belangrijke taak voor de BIZ, waar ik voorzitter van ben. We zitten nu in de tweede periode, een periode waarin we een duidelijke visie vormen voor het Witte de With Kwartier. En daarin speelt Vitale Kerngebieden een grote rol. Kijk, iedereen kent nog wel het evenement ‘De Wereld van de Witte de With’. Ooit begonnen vanuit de kunstinstellingen om zichzelf te presenteren en waarop horeca en retail meeliftten. Maar het initiële idee veranderde na een paar jaar in kortweg ‘zuipen op een afgesloten straat’. De gedachte was zoek, de verbinding was kwijt.

Een prachtig evenement ging daarmee verloren. Een grote wens is om daar volgend jaar verandering in te brengen. Dat er weer een moment komt van de straat, voor de straat, voor iedereen. Een moment dat past binnen de visie voor het Witte de With Kwartier én binnen de gemeente Rotterdam. En zo’n visie vormen, waarin alle neuzen dezelfde kant op staan, kost tijd. En geld.

Samenwerking met de gemeente

“De gemeente speelt daarin een grote rol. Zij verstrekt de subsidie waarmee wij aan de slag zijn gegaan. Wij zijn de Vitale Kern, zij hebben enorm veel kennis in huis waar wij onze plannen samen aan kunnen toetsen. Wij kunnen beter uitleggen aan de gemeente waar het Witte de With Kwartier voor staat en welke richting daarbij past, terwijl de gemeente weer beschikt over de juiste personen met de kunde om die richting, die visie, te verrijken. En dat is voor ons echt een hele fijne wisselwerking. We zijn een hele belangrijke schakel tussen de gemeente en iedereen in het Kwartier. In de BIZ zit er daarom naast de gewone bezetting ook een bewoner. Want we moeten samen door een deur. En die staat altijd open, voor iedereen. Dus ook voor de gemeente. Want wij kunnen wel heel veel willen, maar we moeten ook in ons achterhoofd houden dat we niet de enige zijn die zichzelf willen doorontwikkelen en een Vitaal Kerngebied willen blijven. Daar zijn er meer van. En dat is maar goed ook.”

Da’s dus mijn straatje he!

En allemaal hebben ze dezelfde call to action: dit is een gebied waar je wil zijn, waar je wil ondernemen, wonen, recreëren. Waar je kunt genieten van een evenement, in welke vorm dan ook, waarvan de horeca zegt ‘iedereen heeft een omzet gedraaid die onderling in balans is’, waarvan de retail zegt ‘zo druk is het nog nooit geweest’, waarin alle kunstinstellingen zichzelf met een geweldige performance hebben kunnen laten zien, waarvan bewoners zeggen ‘kijk, da’s dus mijn straatje he’ en uitkijken naar een volgende. Net als Melly. Dat is waar Jeroen samen met het Witte de With Kwartier voor opstaat. He Loves His Job.

Deel deze pagina