PortXL als springplank naar Europese doorbraak

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Rotterdam als the place to be

Planys Technologies wil eigenaren van grote infrastructurele objecten bedienen met slimme technologie waarmee ze met behulp van onderwaterdrones de onderhoudsstaat van hun objecten kunnen bepalen. Vanuit het PortXL-programma hoopt de Indische scale-up een volgende stap te zetten. ‘Nederland heeft veel ervaring met de strijd tegen het water’, zegt CEO Tanuj Jhunjhunwala. ‘Daarom zien we Rotterdam als the place to be.’

Het PortXL-programma kan van grote waarde zijn. ‘PortXL is onder meer gefocust op maritieme bedrijven. Je kunt je voorstellen dat het geweldig is om met je bedrijf toegang te krijgen tot dit netwerk en klantenkring. De lijnen met belangrijke partners zijn hier kort. Als scale-up zijn we nog aan het uitzoeken waar we staan en voelen we ons soms als een naald in een hooiberg: je valt niet snel op. Maar je weet nooit hoe snel het kan gaan: als je bij de juiste personen aanschuift hier in Rotterdam, kan het snel gaan.’

Planys Technologies werd in 2016 opgericht en is ondertussen uitgegroeid tot een bedrijf van 55 mensen. ‘Het gaat al goed met de zaken in India’, vertelt Jhunjhunwala. ‘Maar we willen ook voet aan de grond krijgen in Europa en de Verenigde Staten.’ Voor de Indiase scale-up is het PortXL-programma een uitgelezen kans om vanuit het juiste netwerk verder te groeien. Jhunjhunwala: ‘Wij zijn als scale-up hier vooral om te zoeken naar zakenpartners en mogelijkheden om onze business te laten groeien. Dat willen we doen via pilots. We staan op het punt om hiervoor deals te sluiten met drie partners: het Rotterdamse havenbedrijf, terminalbedrijf Vopak en de gemeente Rotterdam. Ik denk dat we binnen aanzienlijke tijd een doorbraak kunnen melden, bijvoorbeeld op het gebied van inspectie van kadewallen.’

Technologische oplossingen

‘Wij ontwikkelen samenhangende technologische oplossingen – ‘one stop solutions’ – voor eigenaren van grote infrastructurele objecten zoals kademuren, bruggen en dammen. Het platform dat wij bouwen, brengt uiteenlopende onderzoeksdata bijeen na inspectie door onderwaterdrones. Die drones kunnen via geavanceerde verlichting, infraroodsensoren en camera’s zeer gedetailleerde informatie ophalen, zelfs in sterk vertroebeld water. Deze waardevolle data presenteren we op een dashboard, zodat de eigenaar haarfijn kan analyseren wat de onderhoudsstatus is van de brug, kade of dam.’

Risico’s beperken

‘Ook hier in Rotterdam moet een brug vele tientallen jaren probleemloos gebruikt kunnen worden’, vervolgt Jhunjhunwala. ‘Auto’s, trams en bussen rijden eroverheen. En naast een forse belasting door verkeersstromen, moeten we ook rekening houden met weersinvloeden, stroming en getijden. Infrastructurele objecten moeten in goede staat worden gehouden; we moeten op tijd constateren of er fouten of scheuren ontstaan. Doen we dat niet, dan kan dat aanzienlijke economische, sociale en veiligheidsrisico’s veroorzaken. Het gebrek aan inspecties bij infrastructurele objecten is wereldwijd een probleem.’

Menselijke duikers

‘De innovaties van Planys Technologies bieden een beheerder van infrastructurele objecten meer mogelijkheden om visuele inspecties uit te voeren. Je kunt met menselijke duikers werken, maar dat is niet zonder gevaar en beperkingen. Technisch geavanceerde inspecties met drones kunnen veel meer data opleveren en zelfs voor een kostenbesparing zorgen. Toch blijkt het in de praktijk lastig om de bestaande manier van werken te doorbreken. Veel instanties houden vast aan wat ze nu eenmaal gewend zijn.’

Goede toekomst in Europa

Voor Planys Technologies is PortXL op zijn minst een leerzame opstap naar een eerste vestiging in het westen. ‘We zijn in gesprek met partijen in Rotterdam en België. Binnen een half jaar hopen we de gehele westerse wereld te kunnen bedienen. Afgaande op de feedback vanuit PortXL kunnen we vertrouwen hebben in een goede toekomst in Europa. We hebben een voet tussen de deur, en moeten er nu voor zorgen dat die deur opengaat voor business. De vraag is niet meer of dat gebeurt, maar wanneer.’

Over Port XL

Port XL is een acceleratorprogramma van drie maanden dat innovatieve start-ups en scale-ups op het gebied van haven, maritiem, energie en offshore helpt om de groei van hun bedrijf te versnellen. De gemeente is sinds 2017 partner van PortXL. Andere partners zijn o.a. het Havenbedrijf, Vopak, Van Oord, Boskalis, IHC, Mammoet, Shell en Rabobank. De partners delen kennis en expertise, begeleiden en helpen de deelnemers projecten op te zetten. De deelnemers komen van over de hele wereld naar Rotterdam om zo snel mogelijk zaken te doen en innovatieve pilots op te zetten met de PortXL partners. Meer informatie: www.portxl.org