Samen maken we de stad: Eric Carree

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

“We zijn in 2014 al aan de toekomst begonnen”

Rotterdam zit vol inspirerende ondernemers. Zit het ondernemen hen in het bloed? Hoe gaan zij om met de veranderende economie en wat voor kansen biedt Rotterdam hen? In deze nieuwe interviewreeks stellen wij iedere maand acht vragen aan een ondernemer. De volgende in de reeks 'Samen maken we de Stad' is algemeen directeur Eric Carree van Avantage.

Paspoort
Naam: Eric Carree
Leeftijd: 54
Bedrijf: Avantage
Ondernemer sinds: 1997
Vestigingsplek: Rotterdam Centrum

1. Wat voor onderneming heb je?
“Ik ben CEO bij IT-onderneming Avantage. Voor publieke en private organisaties verzorgen wij alles op het gebied van IT. Van het overstappen naar de cloud tot en met het inrichten van de online werkplek. We helpen onze klanten om de productiviteit in hun organisatie met onze IT-oplossingen te verhogen.”

2. Zit het ondernemen je in het bloed?
“Ik kom uit een gezin met vijf kinderen, maar ben de enige die onderneemt. Dat doe ik al sinds 1997. Tot 2013 was ik aandeelhouder bij een ander IT-bedrijf en heb ik Frank Overhand, de oprichter van Avantage, leren kennen. We hebben dezelfde ideeën over IT, namelijk dat IT geen doel is, maar een middel om bedrijfsprocessen efficiënter in te richten zodat je effectiever kunt samenwerken. Daarvoor moet je mensen en IT op een begrijpelijke manier bij elkaar brengen. Mensen moeten IT willen ‘adopteren’ om ermee te kunnen werken.”

3. Hoe ga je om met de veranderende economie?
“We zagen aankomen dat productiviteit en mobiliteit steeds belangrijker worden. Tegenwoordig heeft iedereen overal internet. Dat geeft mensen de gelegenheid om op kantoor, thuis of onderweg te werken en hun tijd anders in te delen. Wij spelen daar onder meer op in door IT-oplossingen te ontwikkelen die online samenwerken makkelijker maken. Op die manier draagt IT niet alleen positief bij aan het bedrijfsresultaat, maar ook aan het behoud van sociaal contact.”

4. Hoe bereid je je voor op de toekomst?
“In feite is dat een continu dynamisch proces. De markt blijft veranderen, klanten worden veeleisender. IT is een soort levensbehoefte geworden waar mensen altijd en overal gebruik van willen maken. Dat betekent dat Avantage 24/7 beschikbaar en up-to-date moet zijn. Om aan de klantvraag te blijven voldoen, halen we steeds meer menskracht en expertise in huis. In 2014 hadden we 85 medewerkers; in 2016 waren dat er al 200. We blijven groeien, maar wel om klein te blijven. Klantintimiteit is voor ons enorm belangrijk. Daarom werken we niet met eerste-, tweede- en derdelijns support, maar met klantenteams waarin alle kennis over een klantengroep is gebundeld. Onze klanten hebben altijd één vast aanspreekpunt.”

5. Wie of wat inspireert jou?
“Ik haal inspiratie uit diverse mensen. Van Marco Borsato die vijf keer de Kuip uitverkoopt tot Obama die ondanks zijn zware werk acht jaar lang zijn integriteit weet te behouden.”

6. Wat voor kansen geeft Rotterdam jou?
“Toen Avantage in 2018 uit Capelle aan den IJssel verhuisde, hebben we bewust voor hartje Rotterdam gekozen. Het centrum is een inspirerende omgeving, met opleidingsinstellingen in de directe omgeving waarmee we goed kunnen samenwerken. Ook de Rotterdamse cultuur van ‘niet lullen, maar poetsen’ past perfect bij ons.”

7. Waar ben je het meest trots op?
“Een aantal jaren geleden hebben we onze onderneming op basis van een compacte klantgerichte visie omgevormd van leverancier van IT-infrastructuur naar businesspartner op het gebied van IT. Nu zijn we een volwaardig gesprekspartner als het gaat om het bedenken en implementeren van technologische oplossingen die de slag- en daadkracht van een organisatie positief beïnvloeden. Het maken van die cultuuromslag zie ik als een mijlpaal in onze bedrijfsgeschiedenis.”

8. Heb je tips voor ondernemers?
“Steek tijd in je medewerkers en wees transparant. Je kunt beter duidelijk zijn dan aardig gevonden willen worden. Sta ook open voor kritiek en suggesties. Durf mensen om je heen te verzamelen die de discussie met je aangaan, maar houd je doel voor ogen. Als je wilt groeien, moet je je zowel dienstbaar opstellen als knopen doorhakken. Neem beslissingen en leg uit waarom je die neemt. Dan groeit jouw organisatie met je mee.”