>

Een kijkje op de West-Kruiskade

vul hier de publicatiedatum in

Vertalen

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Een kijkje op de West-Kruiskade

Sinds 2014 heeft de West-Kruiskade een BIZ (bedrijveninvesteringszone). Ondernemers investeren hier gezamenlijk in hun omgeving om zo het winkelgebied aantrekkelijk te maken en te houden. Maar hoe zet je een winkelgebied nu eigenlijk goed op de kaart? En w Sinds 2014 heeft de West-Kruiskade een BIZ (bedrijveninvesteringszone). Ondernemers investeren hier gezamenlijk in hun omgeving om zo het winkelgebied aantrekkelijk te maken en te houden. Maar hoe zet je een winkelgebied nu eigenlijk goed op de kaart? En welke specifieke doelen heeft de BIZ voor de West-Kruiskade?

 

Het West-Kruiskade-gevoel

Op de West-Kruiskade moet de BIZ het hart van de straat vertegenwoordigen. De straat is uniek door de multiculturele samenstelling, de Rotterdamse mentaliteit en het internationale karakter. De diversiteit in het (winkel)aanbod wordt gezien als belangrijke aantrekkingskracht van de wijk. De BIZ fungeert als aanspreekpunt en verbinder voor de buurt en ondernemers. Daarnaast blijven zij de openbare ruimte verbeteren en de internationale, unieke community versterken.

“We vinden het belangrijk dat er een goede balans is in de straat: een mooie mix van betrokken en unieke ondernemers die samen zorgen voor het West-Kruiskadegevoel”, zegt Adriaan Schaap, voorzitter van de BIZ eigenaren. Naast de verschillende ondernemers speelt natuurlijk ook de uitstraling van de panden en de openbare ruimte een rol.

 

Grootse plannen door groot te denken

De BIZ op de West-Kruiskade bestaat eigenlijk uit twee BIZ’en: de gebruikers en eigenaren. Hierdoor kunnen ideeën gecombineerd worden en is er financieel meer ruimte om ideeën te realiseren. En dat is nodig, want de BIZ heeft grote ambities om de straat aantrekkelijk te houden voor ondernemers en bezoekers. Verduurzaming, verlichting en vergroening staan hoog op de wensenlijst.

“Het doel is om West-Kruiskade steviger op de kaart te zetten: (internationale) bezoekers moeten hier kunnen zien, doen én ervaren. En ondernemers moeten trots zijn om zich hier te vestigen”

 

Subsidie voor samenwerkende eigenaren van panden in winkelgebieden

Twee jaar geleden is, met behulp van de ‘subsidie voor samenwerkende eigenaren van panden in winkelgebieden’, het traject gestart om een toekomstvisie voor de West-Kruiskade te bepalen. Samen met Areaal Advies is de BIZ op zoek gegaan naar een gebiedsprofiel. Dit profiel vormt nu het fundament van de BIZ.

‘Ik vergelijk het met de Efteling: er moet een verhaal verteld worden. De West-Kruiskade moet een unieke beleving zijn voor bezoekers, waarbij de straat het decor is’, legt Joost Nicasie van Areaal Advies uit.

 

Om het hart van wijken aantrekkelijk te houden, is samenwerking van de eigenaren van panden in winkelgebieden nodig. Wil jij net als de BIZ West-Kruiskade samenwerken met andere pandeigenaren? Dan kun je een subsidie aanvragen, meer informatie over deze subsidie is hier te vinden.