Inkoopregels gemeente Rotterdam

Er wordt door gemeente Rotterdam jaarlijks voor zo’n 1,3 miljard euro ingekocht. Belastinggeld, dat tegen een juiste prijs/kwaliteitsverhouding wordt besteed. De gemeente wil dat het inkoop- en aanbestedingsproces eerlijk en netjes verloopt. Hiervoor zijn de inkoopregels en aanbestedingsregels.

Inkoopopdrachten

Rotterdam streeft naar een stad waar bewoners en ondernemers goed kunnen leven. Hiervoor kopen wij diensten en producten in bij diverse ondernemers. Alle vooraankondigingen, aankondigingen van opdrachten en aankondigingen van gegunde opdrachten van gemeente Rotterdam staan op Tenderned.nl. Vanuit de Aanbestedingswet is het verplicht op alle opdrachten op Tenderned te plaatsen.

Aanbestedingen

Om in te schrijven op een aanbesteding is een Mercell account nodig. Spelregels op gebied van inkoop en aanbesteden zijn beschreven in de nota Inkoop- en Aanbestedingsbeleid op de website van de gemeente Rotterdam.

Inkoop en aanbestedingsbeleid

Met de komst van het nieuwe inkoop- en aanbestedingsbeleid (2014) zijn de grensbedragen onder het Europese drempelbedrag komen te vervallen. Per opdracht wordt bekeken welke manier van aanbesteden het meest effectief is en maximale waarde voor de stad creëert. Zoveel mogelijk marktwerking (concurrentiestelling) is daarbij het uitgangspunt.

Met het inkoop- en aanbestedingsbeleid de gemeente Rotterdam:

  • inkopen tegen de optimale integrale prijs/kwaliteitverhouding.
  • rechtmatig en doelmatig inkopen.
  • integere, betrouwbare, zakelijke en professionele opdrachtgever zijn.
  • Minder administratieve lastendruk voor ondernemers en de gemeente.
  • met de beschikbare middelen maximale waarde voor de stad creëren.

Factureren aan de gemeente

Alle facturen ontvangt de gemeente Rotterdam het liefst digitaal. Dit noemt de gemeente e-facturatie. Deze e-facturatie maakt dat de factuur sneller betaalt wordt. Stuur je nog geen elektronische facturen? We raden je aan dat te gaan doen.

Hoe dit werkt dat lees je op de pagina elektronische facturatie op website gemeente.

Ondernemersbalie

Heb je hulp nodig, of heb je vragen over het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente? De Ondernemersbalie is geopend op dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 10.00 en 15.00 uur. Je vindt de Ondernemersbalie op het Ondernemersplein in de Kamer van Koophandel (Blaak 40). Daarnaast is het team van de Ondernemersbalie ook telefonisch (9.00 -17.00 uur) en per mail bereikbaar.